Kako rešiti problem sa anemijom

Anemija nastaje kao posledica niskog nivoa crvenih krvnih zrnaca u telu. Naime, crvena krvna zrnca važna su, jer nose kiseonik do svih telesnih tkiva, koji je potreban za njihovo normalno funkcionisanje. U ovom blogu vam pišem o tome šta sve može biti uzrok anemije i kako rešiti problem sa anemijom.

Šta izaziva anemiju?

Crvena krvna zrnca obnavljaju se svakog dana, a prosečni životni vek crvenih krvnih ćelija je od 100 do 120 dana. Svaki proces koji ima negativan uticaj na ravnotežu između stvaranja i uništavanja crvenih krvnih zrnaca, može izazvati anemiju.

Uzroci anemije uglavnom se dele na one koji smanjuju stvaranje crvenih krvnih zrnaca i na one koji povećavaju uništavanje crvenih krvnih zrnaca.

Faktori koji smanjuju proizvodnju crvenih krvnih zrnaca

Stvari koje obično smanjuju proizvodnju crvenih krvnih zrnaca, izazivajući anemiju, uključuju:

– neadekvatna stimulacija proizvodnje crvenih krvnih zrnaca hormonom eritropoetinom, koji stvaraju bubrezi
– nedovoljni unos gvožđa, vitamina B12 ili folata kroz ishranu
hipotireoza

Faktori koji povećavaju uništavanje crvenih krvnih zrnaca

S druge strane, svaki poremećaj koji uništava crvena krvna zrnca brže nego što su nastala, može izazvati anemiju.

To se obično dešava zbog krvarenja, koje se može dogoditi u sledećim slučajevima:

endometrioza
povrede
gastrointestinalne lezije
menstruacija
porođaj
prekomerno krvarenje iz materice
operacije
ciroza jetre
fibroza u koštanoj srži
hemoliza
poremećaji jetre i slezine
različiti genetski poremećaji

Međutim, nedostatak gvožđa je najčešći uzrok anemije.

Kako rešiti problem sa anemijom

Gvožđe, vitamin B12 i folati su neophodni za optimalnu količinu crvenih krvnih zrnaca. Dnevne potrebe za ovim nutrijentima variraju u zavisnosti od pola i uzrasta. Ženama je potrebno više gvožđa i folata nego muškarcima zbog gubitka gvožđa tokom menstrualnog ciklusa i razvoja ploda tokom trudnoće i dojenja.

Dakle, da biste rešili problem sa anemijom potrebno je da organizam snadbevate dovoljnom količinom ovih nutrijenata. Najbolje je ove nutrijente uneti putem hrane. U vezi sa uvođenjem suplemenata konsultujte se sa lekarom.

1. Gvožđe

Preporučeni dnevni unos gvožđa za odrasle od 19 do 50 godina je sledeći:
za muškarce 8 mg
za žene 18 mg
tokom trudnoće 27 mg
Za dojilje 9 mg

Muškarcima i ženama starijim od 50 godina potrebno je samo 8 mg gvožđa dnevno.

U namirnice koje sadrže gvožđe spadaju:

zeleno lisnato povrće poput rukole, spanaća…
sočivo
kinoa
tofu
spirulina
bundevine semenke
brokoli
crna čokolada
džigerica
plodovi mora i dr.

2. Folati

Folati se prirodno nalazi u čovekovom telu. Muškarcima i ženama starijim od 14 godina potrebno je 400 mikrograma prehrambenih ekvivalenata folata dnevno. Za žene koje su trudne ili doje, preporučeni unos se povećava na 600 mcg dnevno.

U hranu koja sadrži folate spadaju:

goveđa džigerica
sočivo
spanać
pasulj
špargle
jaja
blitva
orasi
kikiriki
grašak
jagode
banane
kakao

3. Vitamin B12

Dnevna preporuka vitamina B12 za odrasle je 2,4 mcg. Ženama koje su trudne potrebno je 2,6 mcg dnevno, a onima koje doje potrebno dnevno 2,8 mcg.

Namirnice koje sadrže B12 su:

goveđa džigerica
školjke
riba
ćuretina
govedina
živina
jaja