Kako živeti zdravo

Imam posebnu čast da vam predstavim divnu ženu, NLP mastera Radmilu Bešević, koja je u svom završnom radu NLP programa odabrala da piše o meni kao modelu osobe koja se bavi zdravom ishranom i podstiče druge na promene. Ovom prilikom želim javno da joj zahvalim što je sve najvažnije detalje iz moje svakodnevne rutine izdvojila i time predstavila kako organizujem svoje vreme i aktivnosti. Presrećna sam što mi je dozvolila da ovaj rad objavim javno. Veliko hvala od srca! U nastavku pročitajte njene savete o tome kako živeti zdravo.

Modelovanje – NLP master rad Radmile Bešević

Nisam znala kako živeti zdravo, a želela sam da krenem putem zdravlja. Zahvaljujući NLP edukaciji koja mi je dala najbolji mogući alat – modelovanje, ali i neka druga znanja koja su mi otvorila vidike, došla sam do nje – mog modela. Tragala sam za idealnim prolećnim detoks programom, a na tržištu ih je jako puno. Trebalo mi je nešto u šta čvrsto mogu da verujem da će mi pomoći u detoksu, ali isto tako i biti moja prekretnica na putu ka zdravijim navikama.

Kako sam vremenom naučila lakše da razlikujem izvrsno u odnosu na prosečno sve se samo posložilo, odabrala sam Totally Wellness petodnevni detoks program i Tatjanu Popović. Nije mi trebalo puno da shvatim da će ona biti moj model za završni rad za sertifikaciju NLP master-a. Hvala joj što mi je dala priliku da je lično upoznam, jer odatle počinje moja promena i priča koja sledi.

A šta je to model – model je neko koga smatramo izvrsnim u nekoj oblasti (u ovom slučaju oblast zdravog života) i ako proučimo zašto je izvrstan, šta ga motiviše, koja uverenja ga podržavaju na putu, na koji način komunicira sa sobom i drugima, postavlja i ostvaruje ciljeve, i sve to uz saznanje da „ukoliko neko može nešto da uradi ili postigne, onda to mogu i ja“, lako i mi postajemo izvrsni u istoj oblasti.“

Koji sve uslovi treba da budu zadovoljeni da bi sprovodila svoje zdrave navike?

Ukoliko govorimo o ishrani, jako mi je važno da imam osnovne namirnice kod kuće, npr. povrće, da ne bih došla u situaciju da moram da napravim pogrešan izbor. Hranu pripremam kod kuće i to više obroka odjednom. Ako se desi da nemam nešto pripremljeno, u restoranima tražim izbor sličan onome što bih sama spremila. Hranu kupujem na poznatim mestima, znam tačno gde mogu da kupim organske namirnice i koji su proizvođači pouzdani za određene proizvode.

Kada je u pitanju relaksacija, za meditaciju koju sprovodim uz pomoć aplikacije na mobilnom telefonu (vođene meditacije), biram mirno mesto i bitno mi je da budem sama kako bih zaista mogla da se opustim, jer jako puno radim. Za kardio i ostale vežbe vise volim da vežbam u drustvu. Kardio treninge mogu vežbati u teretani, stanu, hotelskoj sobi…Vreme za vežbanje je najbolje da uvek bude slično u toku dana,a kako sam impulsivna, često kasno uveče posle napornog dana odem do šume i šetam, slušajući samo zvuk prirode.

Kako živeti zdravo

Šta god da je u pitanju, zdrava izbalansirana ishrana, vežbanje, relaksacija, nega, sve što radim u svrhu svog zdravlja čini da se osećam ispunjenom, vrednom, posvećenom sebi, osećam da sam sebe nagradila i da mogu zvezde sa neba da skinem i to prenosim na sve druge aspekte svog života. Sijam! Zdrava hrana mi podiže raspoloženje, uzbuđuju me nova saznanja u vezi namirnica i to što mogu da pomognem drugima. Kada se hranim zdravo, osećam se dobro i više volim sebe, osećam da sam dala svom telu sve što mu je potrebno.

Šta sve radiš u cilju postizanja optimalnog zdravlja?

Za sprovođenje zdravih navika jako je bitna dobra organizacija. Imam običaj da početkom svake nedelje pišem ciljeve, u koje uvrstim vežbanje, kuvanje, nabavku itd., jer sve sto zapišes veća je verovatnoća da će se ostvariti.

Imam svoje jutarnje rituale, poput ispijanja biljnog čaja ili kurkuma limunade i pripreme zdravog doručka, jer smatram da već na početku dana možemo puno da uradimo za sebe i svoje telo. Biram namirnice koje mi daju energiju i težim da imam izbalansiran tanjir koji se sastoji od povrća, žitarica i zdravog izvora proteina. Trudim se da unosim dovoljno zdravih masti, jer su one jako važne za naš mozak.

Od povrća najzdravije je je zeleno lisnato povrće, koje uvek konzumiram uz vitamin C (npr. salatu začinim limunom ili pijem vodu obogaćenu limunom u toku celog dana). Zeleno povrće je veoma bogato vitaminima i mineralima a i odlično je za detoksikaciju tela. Biram hranu bez glutena, jer daje mi više energije. Iako jedem i namirnice životinjskog porekla, radije biram biljnu hranu, jer nam ona pojačava intuiciju.

Optimalno zdravlje

Izbegavam kafu i pijem puno vode, oko 2l (u zavisnosti od toga koliko vežbam), jer mi je jako stalo da budem hidrirana, a voda nam daje i osećaj sitosti. Uvek čitam etikete na proizvodima koje kupujem, jer marketinških trikova ima jako puno, i nešto što se čini zdravim ne mora biti zdravo. Praktikujem poslednji obrok 3-4 sata pre spavanja. Svakodnevno pišem dnevnik obroka. Od cajeva koristim uglavnom razlicite vrste zelenog caja (banca, kukica, macha) ili čaj od koprive.

Uglavnom nabavljam manje količine hrane, jer puno putujem, ali uvek kod kuće imam zdrave namaze poput bademovog ili putera od lešnika, voće i povrće. Kad god sam u prilici nedeljom idem na pijacu. Pripremam hranu kod kuće unapred, veću količinu.

Živeti zdravo znači i birati društvo.Biram sa kim ću provoditi vreme, tj. isključujem sve ljude koji mi smetaju, ili ne prijaju. Trudim se da spavam minimum sedam sati. Svakodnevno sprovodim masažu toplim peškirom. Praktikujem vežbe disanja, meditaciju i kardio treninge, jer fizicka aktivnost ima brojne benefite (kontrola telesne tezine, kvalitet sna, fleksibilnost, smanjenje rizika od mnogih savremenih bolesti, jača imunitet, smanjuje napetost). Imam uglavnom jedan do dva kardio treninga u toku nedelje, vodeći se vežbama poznate fitnes instruktorke Kayle Itsines (aplikacija na telefonu), koje vežbam u teretani, stanu, hotelskoj sobi, bilo gde.

Obroci za jedan običan dan:

– Doručak: obično žitarice sa koštunjavim i svežim voćem, palenta sa povrćem, miso supu ili integralni pirinač uz povrće na pari, tost sa avokadom i paradajzom, kinaoa kuvana u bademovom mleku sa voćem.
– Ručak: protein (riba, pečurke, mahunarke, organska piletina, ćuretina) sa pola tanjira povrća.
– Večera: veganska čorba, bezglutenska testenina sa povrćem ili pestom, ili riba s povrćem i žitaricom.
– Desert: puding od bademovog mleka i sezonskog voća.

Koje strategije koristiš kako bi ostala dosledna svojim zdravim navikama?

Živeti zdravo znači slušati svoje telo, jer ono šalje signale. Biram hranu koju nam je priroda dala jer je ona najzdravija za naše srce. Savetujem svima da ne slede popularne dijete već da slušajuci svoje telo pronađu pravi način ishrane za sebe. Zastupam i poštujem pravilo bio-individualnosti (ne postoji jedan savršen način ishrane koji dogovara svima, svi smo drugačiji i shodno tome potrebno je pružiti telu ono što mu odgovara). Fokusiram se na uzrok, a ne na posledicu za sve eventualne tegobe.

Brojim boje, a ne kalorije. Biram zdrave slatkiše i grickalice (prirodni zaslađivači poput agave sirupa, domaćeg meda, javorovog sirupa, urmi; grickalice poput koštunjavog i suvog voća i semenke kao užina). Prestajem da jedem kad sam 70% sita i veoma temeljno žvaćem hranu.

Imam jako puno znanja o makro i mikronutrijentima, o superhrani. I dalje se nadograđujem i to me uzbuđuje. Dok kuvam uvek vodim računa da obrok pored toga što je zdrav i izbalansiran bude i lepo serviran, jer je jako bitno da to što jedemo izgleda lepo i da nam je privlačno.

Pravilan odabir namirnica

Ukoliko napravim grešku u odabiru namirnica, a dešava se i najboljima (i poznatim nutricionistima), svesna sam te greške i vec od sledećeg obroka nastavljam da se hranim zdravo, ne čekam „ponedeljak“ da to uradim.

Ljudi odustaju čim ne vide rezultat, a ja smatram da se svaki trud isplati. Organizacija, red i disciplina.

Veoma obraćam pažnju na to odakle nabavljam namirnice i svima savetujem da povedu računa o tome (zbog antibiotika, hormona i toksina koji se nalaze u hrani). Biram organsko, sezonsko i lokalno.

Savetujem svima da izbace procesiranu hranu iz kuće i da se vrate kuvanju i kombinovanju zdravih namirnica. Napravite mesta u kuhinji za voće, povrće, mahunarke i integralne žitarice. Napunite činije koštunjavim i suvim voćem umesto čipsem i nezdravim grickalicama.

Savet

Za celu nedelju napraviti plan obroka. Izdvojiti recepte i iz njih izvući sve neophodne namirnice, otići u nabavku. Ključna stvar je u dobrom planiranju. Predlog za doručak za sve one koji brzo žive: Uveče potpiti ovsene pahuljice zajedno sa koštunjavim voćem, chia semenkama, sirovim kakaom, cimetom i mlevenim lanenim semenom, ujutro ćete taj doručak moći da ponesete sa sobom ukoliko žurite, ili u plastičnu čašu odvojte voće i povrće uveče, pa ujutru samo dodajte cimet, kurkumu ili djumbir i vodu i napravite smuti u blenderu (obrok bogat vitaminima, mineralima i zdravim mastima).

Recept za divan dan: jutro započnimo osmehom, zahvalni za sve što u životu imamo. Ovom receptu dodajem muziku kao predivan začin kojin nam može ulepšati svaki trenutak. Najvažnijim smatram bavljenje fizičkom aktivnošću i brigu o ishrani, ova dva aspekta su od suštinskog značaja za opšte zdravlje. U tom slučaju naše telo velikodušno će nas nagraditi dobrom energijom, jakim imunitetom i doguvečnošću.

Zašto ti je važno da se hraniš zdravo, vežbas, relaksiraš se i neguješ svoje telo?

Važno m ije da budem zdrava, da živim zdravo i dugo. Živeti zdravo je moj osnovni prioritet. Uverena sam da hrana leči i da lepota i zdravlje dolaze iznutra, a hrana pripremljena kod kuce je najzdravija. Marketing utiče na trendove „zdravih namirnica“ a ja ne volim etiketiranje (poput vegan, vegetarijanac i sl.).

Hranu doživljavam kao izvor energije koja kao kosmos nema svoje granice. Hrana je ključ našeg života, ono što jedemo to smo mi. Sve što putem hrane unosimo u organizam, gradi nas i menja, a od toga što smo uneli zaviši naše zdravlje, snaga i naš život (čuveni starogrčki lekar Hipokrat).

O lepoti

– Voda je najjeftiniji beauty tretman na kom insistiraju sve poznate žene u svetu. Jako mi je važno da budem hidrirana.
– Telo se oporavlja osam puta brže ukoliko smo fizički aktivni.
– Zdravlje nije destinacija, već večito putovanje. Ulaganje u naše telo i duh treba da traje neprestano kako bismo što lakše prevazilazili svakodnevne izazove. I nega spolja se podrazumeva pod pojmom živeti zdravo.

Primarna hrana je sve ono što nas čini ostvarenim kao biće, odnos sa partnerom, redovna fizička aktivnost, uspešna karijera, i duhovna praksa. Ovi aspekti čine naš život kompletnim  i ispunjavaju našu dušu. Bez njih je nemoguće živeti zdravo i ispunjeno. Ljubav, zagrljaji, dodir, poljupci, toplina, masaža, meditacija, zabava, sloboda, izražavanje, tople kupke, priroda, bliski prijatelji, sve to hrani našu dušu. Ishrana je sekundarni izvor hrane. Što smo više ispunjeni primarnom hranom manje ćemo zavisiti od sekundarne. Suprotno je takođe tačno: što više konzumiramo sekundarnu hranu manje smo otvoreni ka primarnoj hrani u našem životu. Svaka duhovna tradicija podstiče svoje sledbenike da poste i da tokom godine kada je smanjen unos sekundarne hrane budu više okrenuti Božijoj ljubavi, kako bi time negovali primarne aspekte u svojim životima. Potrebe nastaju kao rezultat integracije duha, tela, uma , okoline i ishrane.

Ko si ti kada primenjuješ sva svoja zlatna pravila?

Ja sam slobodna žena, žena koja živi svoju svrhu, ambiciozna, duhovna, poslovna.

Kom sistemu pripadaš sa svim svojim zdravim navikama?

Ne volim da pripadam nikome i ničemu. Volim da sam svoja, a deo svega.


Tatjana je definitivno neko ko svojim sajtom, blogom, postovima na društvenim mrežama i pre svega svojim primerom kada je sretnete, inspiriše druge da istražuju sopstvenu lepotu. Njena poruka iz jednog intervuja koja je na mene ostavila utisak, a koja je definitivno NLP-ovska je: „Ako želiš da ostvariš nešto što do sada nikada nisi ostvario, onda moraš da uradiš stvari koje nikada ranije nisi radio. Čudesne stvari se dešavaju kada izađeš iz svoje zone komfora.“