Tri sastojka koja treba da izbegavate u kupovnim proizvodima

Brojni sastojci koji se kriju u kupovnim proizvodima, mogu negativno uticati na celokupno zdravlje organizma. U nastavku su tri najčešća.

Hrana u prirodnom obliku

Način ishrane koji praktikujem, a za koji se i zalažem kroz Totally Wellness brend, mogu da okarakterišem kao clean eating koncept. Clean eating koncept podrazumeva hranu koja je važna za regeneraciju i unapređenje zdravlja, te koja je bogata mineralima i vitaminima u svom najprirodnijem obliku.

Šarene, atraktivne ambalaže u supermarketima pune su genetski modifikovanih sastojaka, čija je kontinuirana upotreba već odavno dovedena u vezu sa pojavom kancera, gojaznosti, neplodnosti, povišenim krvnim pritiskom, insulinskom rezistencijom, dijabetesom, alergijama i brojnim drugim zdravstvenim problemima. Hrana u veštačkom obliku izaziva preteranu stimulaciju lučenja dopamina, neurotransmitera odgovornog za osećaj zadovoljstva, dovodeći do čestih žudnji za hranom tog oblika.

Zbog toga bi na vašoj listi za kupovinu namirnica trebalo da se nađu povrće, voće, mahunarke, integralne žitarice, proteini biljnog i/ili životinjskog porekla, semenke, koštunjavi plodovi, sveže začinsko bilje, začini i sve druge namirnice koje su prirodne. Ukoliko konzumirate i biljne i životinjske proteine, važno je da pronađete balans obe vrste u cilju postizanja dobrog zdravlja, boljeg raspoloženja, unapređenja rada digestivnog trakta, kako biste imali više energije i brojne druge benefite.

Čitanje deklaracija

Kako biste znali šta unosite u organizam, trudite se da uvek pročitate deklaraciju prehrambenih proizvoda. Fokusirajte se na čitanje prva dva sastojka jer ona govore da je upravo njihov udeo u proizvodu najveći. Dakle, ukoliko se na prvom mestu na deklaraciji nalazi šećer, a na drugom maltodekstrin, trebalo bi da razmislite o kupovini tog proizvoda jer to govori da su na prva dva mesta zaslađivači. Osim toga, važne stavke su i vrednost natrijuma (soli), kalorije i druge informacije o nutrijentima.

Svaka proizvodnja je u zakonskoj obavezi da proizvod obeleži informacijama o nutritivnom sadržaju, tj. deklaracijom proizvoda. Ove informacije se odnose na energetsku vrednost (kJ/kcal), masti, zasićene masti, ugljene hidrate, šećere, proteine i so. Takođe, deklaracije sadrže i dodatne informacije poput količine vlakana, preporučene veličine porcije, vrednosti na 100 g proizvoda, alergena i potencijalnih alergena.

Tri sastojka koja treba da izbegavate

1. Veštački zaslađivači

Iako se obično ne pravi razlika između prirodnih šećera (poput laktoze u mleku ili fruktoze u voću) i dodatih rafinisanih šećera, kao što su visokofruktozni kukuruzni sirup (HFCS), razlika i te kako postoji. Naime, prirodni šećeri su zdravi šećeri, dok je HFCS u tesnoj vezi sa gojaznošću, dok najnovije studije potvrđuju da ovaj veštački zaslađivač dovodi i do povećanog rizika od nastanka kolorektalnog karcinoma. Cena HFCS je znatno niža od rafinisanog belog šećera, te ga mnogi proizvođači koriste.

Dodati šećeri

Budući da su sastojci na deklaracijama ispisani prema procentu zastupljenosti u proizvodu, lako možete da vidite koji proizvod sadrži mnogo šećera. Nažalost, proizvođači se veoma često služe raznim trikovima, pa ne navode tačnu količinu šećera koju neki proizvod sadrži, već posebno izdvajaju sastojke poput dekstroze, visokofruktoznog kukuruznog sirupa i drugih dodataka, što takođe jesu vrste šećera, ali to većina ljudi ne zna.

Postoji 56 naziva za razne vrste šećera koje možete da pronađete na deklaracijama. Ovo su najčešći:

beli šećer;
braon šećer;
kukuruzni sirup;
voćni koncentrati;
visokofruktozni kukuruzni sirup;
med;
saharoza;
invertni šećer;
slad ili malt, itd.

2. Veštačke boje (arome) i pojačivači ukusa

Pojedine veštačke arome su dokazano štetne. Na primer, E 220, E 221, E 232, E 224 mogu da uzrokuju probleme u radu creva, a E 230, E 231, E 232, E 233 kožne bolesti. E 220 uništava B vitamin, dok holesterol povećavaju E 320 i E 321. Osim toga, brojni aditivi mogu da uzrokuju i pojavu karcinoma.

Osim što podstiče žudnju za nezdravom hranom, prema tvrdnjama brojnih naučnih istraživanja, brojni pojačivači ukusa, poput monosodijum glutamata, imaju negativno dejstvo na metabolizam, remete rad hormona, te utiče na promenu hemijskih procesa u mozgu.

Oznake za veštačke boje

E 102 – tartrazin
E 110 – sunset žuta FCF (oranž žuta S)
E 122-129 – različite nijanse crvene
E 132 – indigotin (indigo karmin)
E 133 – brilijant plava FCF
E 142 – zelena S
E 151 – brilijant crna BN, crna PN
E 155 – braon HT
E 160b – anato, biksin, norbiksin

Oznake za pojačivače ukusa

E 620-625 – glutaminat
E 627 – dinatrijum-guanilat
E 631 – dinatrijum-inozitat
E 635 – dinatrijum 5′-ribonukleotidi
Hidrolizovani biljni protein (HVP)

3. Transmasti

Masti su na deklaraciji najčešće podeljene u nekoliko različitih odeljaka, te možemo primetiti ukupnu količinu masti (koliko proizvod sadrži masti na 100 grama ili mililitara), kao i dalju podelu na zasićene masne kiseline, nezasićene masne kiseline, polinezasićene masne kiseline, omega masne kiseline i transmasti.

Proizvode koji sadrže transmasti treba izbegavati jer dokazano povećavaju nivo ,,lošeg” – LDL, istovremeno smanjujući nivo ,,dobrog” – HDL holesterola. Zbog propusta u zakonu, proizvodnje još uvek nisu u obavezi da na deklaracijama navedu da se među sastojcima nalazi do 0,5 grama transmasti po porciji. Stoga uvek pročitajte spisak sastojaka jer transmasti možete prepoznati i pod nazivima delimično ili potpuno hidrogenizovana ulja.

Vodič za kupovinu hrane

Kako bih svojim klijentima i ljudima koji se interesuju za zdravu ishranu olakšala kupovinu hrane, naročito danas, u vreme vrtoglavog rasta i razvoja prehrambene industrije, napisala sam priručnik ”Vodič za kupovinu hrane”. Bilo da ste na početku, ili možda već uveliko na putu promene životnog stila i unapređenja ishrane, ova knjiga će vam pomoći da odaberete namirnice i proizvode koji će biti u službi vašeg zdravlja. Možete je poručiti putem ovog linka, sa popustom od 40% tokom leta.