fbpx

LETNJI GREEN METHOD 12-16.8.

Zašto je gladovanje ponekad korisno za organizam?

Na pitanje o postu, koje sam postavila prošle nedelje u anketi na mom Instagram profilu, čak 44% ljudi je odgovorilo da su barem jednom postili na vodi ceo dan ili veći deo dana, kao i od 12-16h. To me je inspirisalo da napišem blog o tome zašto je dobro postiti s vremena na vreme. Zatim, na koji način post utiče na čovekovo zdravlje, koje vrste postova postoje, te zašto je gladovanje ponekad korisno za organizam.

Naime, post podrazumeva uzdržavanje od telesnih užitaka. Pored toga što ima duhovni značaj, doprinosi i čišćenju organizma od masne, kalorične i procesovane hrane.

Budući da današnju ishranu u velikoj meri karakterišu preobilni i neizbalansirani obroci, koji se najčešće sastoje od hleba, peciva, slatkiša, mesa, mesnih prerađevina, kao i industrijski prerađene hrane, post je idealna prilika da promenite navike i uvedete novine u svoj režim ishrane. Suština nije samo u uzdržavanju, već i u racionalnom konzumiranju dozvoljenih namirnica.

Najpopularniji post je svakako post na vodi, a pored njega u današnje vreme sve više ljudi se okreće i intermitentnom ili takozvanom ”isprekidanom” postu.

Crkveni post na vodi ili ulju

“Pod postom se podrazumeva uzdržavanje od izvesne hrane, pretežno mrsne, i pića na izvesno vreme. Postoji nekoliko vrsta postova:

1. Kada jedanput u toku dana uzimamo hranu bez ulja i vina, i to pretežno nekuvanu, suvu – tzv. suvojedenje;
2. Kada uzimamo hranu, takođe bez ulja i vina, više puta na dan, ali kuvanu u vodi – tzv. post na vodi;
3. Kada uzimamo hranu koja je spremana sa uljem, više puta u toku dana. Kod ovakvog načina posta možemo koristiti vino i alkoholna pića, u određenim količinama, rakove, lignje, školjke i ostale reptilije – ovo je tzv. post na ulju i vinu; i
4. Kada uzimamo hranu koja je spremana sa ribom, takođe više puta u toku dana – tzv. post na ribi.

Za vreme posta se uzdržavamo od upotrebe mesa i mesnih prerađevina, mleka i proizvoda od mleka i jaja, na za to određeno vreme.” Izvor: www.svetosavlje.org

Najvažniji crkveni postovi u toku jedne kalendarske godine su: Božićni, Veliki (Časni), Petrovski, Gospojinski, kao i post sredom i petkom.

Osim crkvenog posta na vodi ili ulju, sve je popularniji i post gladovanja, za vreme kojeg nije dozvoljeno konzumiranje nikakvih namirnica, osim vode. Ova vrsta posta može se primenjivati najkraće 24 časa, dok su duže varijante 3, 7 ili 10 dana. Ljudi se obično odlučuju na ovakvo gladovanje radi čišćenja organizma. Zatim, radi obnove energije, ublažavanje različitih zdravstvenih tegoba, ali i za pripremu za određene hirurške intervencije. Gladovanje vam može pomoći da snizite krvni pritisak, te umanjite rizik za razvoj bolesti srca. Takođe možete učiniti telo osetljivijim na insulin čime se reguliše nivo glukoze u krvi.

Intermitentni post (IF) ili ”isprekidani” ili “periodični” post

Sam naziv ukazuje na to da se post odnosi na određeni period dana, u kojem se u potpunosti isključuje konzumiranje bilo koje hrane, dok je unos tečnosti (voda, čaj, kafa) dozvoljen.

Postoji nekoliko različitih varijatni intermitentnog posta, koji su popularni u današnje vreme kod nas, a naročito u svetu.

Metoda 16/8 podrazumeva da 16 sati tokom dana ne jedete ništa, a tokom preostalih 8 sati možete pojesti 2-3 obroka.

Dijeta 5:2 ili brza dijeta podrazumeva uobičajenu ishranu tokom 5 dana u nedelji i restriktivnu ishranu (500-600 kalorija dnevno), dva dana u nedelji.

Eat-Stop-Eat uključuje 24 sata post jednom do dva puta nedeljno. Pripremite se za gladovanje.

The Warrior Diet ili dijeta ratnika sastoji se u tome da tokom dana jedete samo male količine povrća i voća, a zatim jedan veći obrok uveče.

Još jedan „prirodniji“ povremeni post je jednostavno preskakanje 1 ili 2 obroka kada ne osećate glad.

Zdravstvene prednosti posta

Najpre, post (ukoliko se zaista fokusirate na prirodne namirnice, a ne kupovne) je značajan jer utiče na jačanje imuniteta zahvaljujući namirnicama koje su bogate antioksidansima, vitaminima i mineralima. S obzirom na to da se u vreme posta unosi mnogo više namirnica bogatih celulozom, uspostavlja se bolji proces varenja, reguliše probava i sveukupni rad organa za varenje. Na taj način uticaćete na unapređenje izgleda kože, korigovanje telesne težine, povećanje nivoa energije tokom dana, kao i regulisanje masnoća u krvi.

Drugi benefit postova u toku kojih se 100% uzdržavamo od hrane je autofagija. Naime, autofagija ili autofagocitoza je prirodni regulisani destruktivni mehanizam tokom koga se razgrađuju nepotrebne ili nefunkcionalne ćelijske komponente. Dakle, autogafija podrazumeva prikupljanje ćelijskog otpada. Zatim i njegov transport u lizom, u kojem se pod dejstvom enzima razlaže čitav sadržaj. Ovaj proces ima ključnu ulogu u zdravlju organizma i procesu starenja. Za opstanak ćelije važno je da se razgradi toksični otpad, a činjenica je da ćelija bez procesa autofagije ne može da opstane.

Kliknite da ocenite!
[Ukupno ocena: 0 Prosečna ocena: 0]

SVAKE SREDE U 9h u vaŠem inboxu

prijavite se na newsletter

Zajednica od

117 000+ pratilaca

Pratite sadržaj koji svakodnevno kreiram za vas, uz holistički pristup zdravlju, ishrani i životnim navikama.