Čišćenjem spoljašnjeg sređujete unutrašnji nered
Da li ste ikada osetili olakšanje nakon što ste pospremili kuću ili stan? Za mene je oduvek bilo važno da prostor u kojem boravim bude čist i organizovan jer verujem da spoljašnji nered stvara unutrašnji nered.
Ako je vaša kuhinja haotična, i vi ćete se osećati haotično. Ali i obrnuto – ako unesete red u svoj životni prostor, stvorićete mirno okruženje, pa ćete se, samim tim, i bolje osećati. Raščišćavanje i ulepšavanje prostora može imati dubok uticaj na vaše emocionalno stanje, razmišljanje i obrasce ponašanja.
Šta nauka kaže o vezi između životnog prostora i emocionalnog stanja
Studija iz 2010. godine pokazala je da su nivoi kortizola kod žena naglo porasli u pretrpanom okruženju. Razlog za ovakav odgovor na stres je jednostavan: nered stimuliše mozak. Kad vam je nered u vidokrugu, te haotične slike šalju se pravo u vizuelni korteks, gde mozak pokušava da ih mentalno obradi. Ovi preterani stimulansi mogu preopteretiti mozak, što nakon određenog vremena može postati iscrpljujuće. Međutim, uticaj nereda na mentalno stanje se tu ne završava.
Studija iz 2016. godine otkrila je da stres uzrokovan neredom može dovesti do destruktivnog ponašanja. U okviru istraživanja utvrđeno je da zbog nereda pojedinci mogu osećati nedostatak kontrole. S tim u vezi, oni često podsvesno koriste različite nezdrave strategije (prejedanje, opsesivno igranje igrica i sl.) kako bi povratili taj osećaj kontrole. Dakle, nered nije samo nered. On ima značajan uticaj na naš mozak i telo, što je veoma dobar razlog da se ozbiljno upustite u raščišćavanje svog životnog prostora.
Strategija za sređivanje prostora i emocionalno čišćenje
Obećajte sebi da ćete redovno spremati svoj životni prostor.
1. Prvo odaberite prostor koji želite da očistite. Ovo može biti jedna soba ili čitava kuća. Počnite da spremate deo po deo.
2. Nakon što odaberete željeni prostor, sve predmete u tom prostoru stavite na vidljivo mesto. Na primer, izvadite odeću iz ormara i stavite je na krevet.
3. Nabavite pet korpi ili kutija (šta god da imate u kući) i rasporedite ih prema kategorijama:
Stvari za reorganizaciju – Prva kutija namenjena je predmetima koji se nalaze u prostoru na koji se trenutno fokusirate. U ovu kategoriju spadaju stvari koje želite da sredite i vratite na mesto.
Predmeti koje treba premestiti – U ovu kutiju odložite sve predmete koji ne pripadaju prostoru koji trenutno raspremate. Na primer šolja čaja koja se nalazi na polici u sobi.
Predmeti koji zahtevaju dodatnu akciju – Ovo je za predmete koji zahtevaju dodatnu akciju pre nego što ih odložite na mesto. Na primer, račun koji treba da platite, džemper koji treba da popravite, kaput koji treba da odnesete na hemijsko čišćenje i slično.
Stvari koje želite da poklonite – Ova kutija namenjena je predmetima koje želite da prosledite nekom drugom – članu porodice, prijatelju ili u dobrotvorne svrhe.
Sve što želite da bacite – U poslednju kutiju odložite sve ono što želite da bacite ili reciklirate. Ovo uključuje stare papire, polomljene predmete ili bilo šta neupotrebljivo.
4. Nakon što ste rasporedili predmete po kategorijama u određene korpe ili kutije, krenite u raspremanje svake od njih. Moj predlog je da počnete od kutije u kojoj se nalaze stvari za bacanje.
5. Kada pospremite jednu prostoriju, pređite na drugu i primenite sve ove akcije još jednom.
6. Kada završite spremanje, sedite i uživajte u svom novom prostoru bez nereda i miru koji vam donosi.