Zašto bi trebalo da izbegavate rafinisani šećer?

Većina ljudi jede rafinisani šećer, čak od ranog jutra. S obzirom na to da mnogi nisu upoznati sa pravilnim čitanjem deklaracija, često nisu ni svesni koliko se zapravo ovog otrovnog sastojka nalazi u proizvodima koje svakodnevno koriste.

Rafinisani šećer je aditiv koji se najčešće dodaje u različite proizvode i krije se gotovo svuda. Sadrže ga različite industrijski proizvedene poslastice, mleko, jogurt, začini i razna peciva, uključujući i mnoge vrste hlebova. Postoji čak 56 naziva za razne vrste rafinisanih šećera koje možete da pronađete na ambalažama. Ukoliko niste upoznati sa njima, često možete pogrešiti u proceni da li je proizvod zdrav.

Zašto treba izbegavati rafinisani šećer?

Za šećer je karakteristično da naglo podiže nivo glukoze u krvi i time organizmu, u prvom mahu, pruža nalet energije, ali odmah nakon toga nalgo spušta nivo glukoze u krvi, što uzrokuje umor, ali i još veću žudnju za šećerom. Neki ljudi čak ne mogu da tolerišu ni trunku ovog sastojka, jer im izaziva glavobolje, mučninu ili alergije na koži.

Rafinisani šećer uništava zube, uzrokuje gojaznost, demenciju, cirozu jetre, srčani i moždani udar, kao i sve vrste karcinoma.

Većina ljudi ne pravi razliku između prirodnih šećera (poput laktoze u mleku ili fruktoze u voću) i dodatih rafnisanih šećera, poput visokofruktoznog kukuruznog sirupa (VFKS). Međutim, razlika i te kako postoji. Naime, prirodni šećeri su zdravi šećeri i drugačije ih zovemo nerafinisanim ugljenim hidratima, dok je VFKS kancerogen.

Nova studija objavljena u časopisu ”British Medical Journal”, pokazuje da čak i mala količina šećera svakog dana, iz gaziranih ili industrijski proizvedenih voćnih sokova, može značajno povećati rizik za razvoj raka.

Dakle, istraživači su skupili podatke od preko 100 000 zdravih odraslih osoba, strarosti u proseku 42 godine. Ispitivali su moguće veze između konzumiranja pića punih šećera i razvoja kancera.

Rezultati su pokazali da 100 ml slatkih pića na dan može biti povezano sa povećanim rizikom od 22% za razvoj raka dojke. Kao i sa 18% povećanim rizikom za razvoj bilo koje vrste kancera.

Važno je imati na umu da je ovo eksperimentalna studija, što znači da ne dokazuje direktnu uzročno-posledičnu vezu između šećera i kancera, ali s obzirom na broj ljudi na kojem je sprovedena govori da neka veza ipak postoji. Studija je prilagođena polu, starosti, stepenu kondicije, nivou obrazovanja i različitim prehrambenim obrascima koji bi mogli igrati ulogu.

Ono što je sigurno, ukoliko unos rafinisanih šećera svedete na minimum ili ga potpuno izbacite iz ishrane, osećaćete se bolje i bićete mnogo zdraviji. Važno je da znate da čovekovom telu beli ili braon šećer uopšte nije potreban. Postoji mnogo načina kako da ga zamenite.

Zdrave alternative su:

– Jedite voće da bi vaše telo naviklo na prirodno slatki ukus.
– Jedite slatko povrće poput kukuruza, batata, šargarepe i bundeve.
– Pijte vodu umesto gaziranih sokova, a najbolja alternativa njima su sveži ceđeni voćni sokovi ili mineralna voda s dodatkom limuna.
– U toku kuvanja i spremanja kolača, torti ili nekih drugih poslastica koristite prirodne zaslađivače. Javorov sirup, sirovi organski med, agava sirup i stevija su odlični izbori.
– Kada žudite za ugljenim hidratima, opredelite se za integralne žitarice. Temeljno ih žvaćite da bi se iz njih oslobodila prirodna slast.

Isključivanjem rafinisanih šećera stabilizovaćete telesnu težinu, uspostaviti pravilan rad probavnog sistema, imaćete više energije, koža će vam biti zdravija i lepša i verovali ili ne, rešićete se želje za slatkim.