Hrana koja stimuliše proizvodnju kolagena

Budući da kolagen utiče na izgled kože, na tržištu postoji mnogo suplemenata koji ga sadrže. Međutim, količinu ovog proteina u organizmu možete povećati odgovarajućom ishranom, a ne samo suplementima. Hrana koja stimuliše proizvodnju kolagena podrazumeva namirnice bogate brojnim nutrijentima. U ovom blog postu izdvajam 10 najvažnijih za ovaj proces.

Šta je kolagen?

Kolagen je protein koji naše telo prirodno proizvodi svakog dana. Nalazi se u koži, kostima, tetivama, mišićima, zubima i noktima.

Smešten između epiderma i mišića, ima ulogu držača kože i utiče na njeno stanje. Prostor između kolagenskih vlakana ispunjen je elastinom koji pomaže prirodnom istezanju kože. Međutim, već nakon 25. godine telo smanjuje proizvodnju ovog proteina što uzrokuje pojavu bora i opuštanje kože. Jedini način da se ovaj proces uspori jeste povećanje proizvodnje kolagena i jačanje postojećih kolagenskih vlakana.

Kako telo proizvodi kolagen?

Da bi stvorilo kolagen, telo sintetiše razne nutrijente iz hrane koju jedemo, uključujući aminokiseline (iz namirnica bogatih proteinima), vitamin C, cink, bakar, sumpor i omega 3 masne kiseline⁣. Da biste podmladili kožu praktikujte balansiranu ishranu bogatu hranjivim sastojcima potrebnim za stvaranje kolagena, umesto da samo konzumirate kolagen u prahu ili kapsulama.⁣

⁣Namirnice koje podstiču proizvodnju kolagena

1. Bujon od kostiju

Bujon od kostiju bogat je proteinima. Naše telo razgrađuje sve izvore proteina na aminokiseline, a zatim ih koristi za različite funkcije, uključujući izgradnju kolagena. Kuvanjem sastojaka od kojih se sastoji bujon, hranjive materije se otpuštaju u vodu u obliku koji čovekovo telo može lako da apsorbuje. Recept za bujon od goveđih kostiju potražite ovde.

2. Morski plodovi

Morski plodovi su još jedan bogat izvor proteina, kao i omega 3 masnih kiselina, te cinka koji dodatno podržavaju proizvodnju kolagena. Mnoge vrste morskih plodova takođe su odličan izvor vitamina D, koji jača imunološki sistem, te utiče na zdravlje kostiju i kože. Koža ribe naročito je bogata kolagenom, a takođe ima i najveću koncentraciju omega 3 masnih kiselina.

3. Jaja

Jaja su još jedan fantastičan izvor proteina i kolagena. Takođe sadrže vitamine A, B i E, te omega 3 masne kiseline. Prilikom kupovine, da biste se uverili da li su jaja zdrava, potrebno je da znate odakle ona potiču. Uverite se da znate svog farmera, te odakle dolazi hrana, i kako se proizvodi. Ukoliko nabavljate jaja iz supermarketa, imajte na umu da su ta jaja najverovatnije proizvod fabričke poljoprivrede. U tom slučaju birajte jaja od kokošaka koje su slobodno gajenje. Ona sadrže duplo više omega 3 masnih kiselina nego jaja dobijena od kokošaka koje su gajene u kavezima i kokošinjcima za masovnu proizvodnju jaja.

4. Citrusi

Citruse sadrže visoku količinu vitamina C, koji igra ključnu ulogu u proizvodnji kolagena. Takođe je moćan antioksidans koji umanjuje štetnu aktivnost slobodnih radikala, štiteći kožu od oštećenja i održavajući je zdravom i blistavom.

5. Bobičasto voće

Bobičasto voće je bogato vitaminom C, koji pomaže u proizvodnji kolagena. Takođe sadrži i razne moćne antioksidanse koji štite kožu i kolagen od oštećenja izazvanih slobodnim radikalima.

6. Organska piletina

Piletina je bogat izvor proteina, koje telo može koristiti za stvaranje kolagena. Prilikom kupovine birajte piletinu organskog porekla. Kupovinom sertifikovanog organskog mesa možete biti sigurni da ono ne sadrži GMO, pesticide, herbicide, hormone i antibiotike koje životinje mogu da skladište u masnom tkivu.

7. Tamnozeleno lisnato povrće

Tamnozeleno lisnato povrće, poput kelja, spanaća i blitve, bogat je izvor vitamina C. Ove povrće sadrži još jedan važan hranljivi sastojak hlorofil (koji im daje zelenu boju) koji podržava proizvodnju kolagena. Jedna studija otkrila je da je hlorofil povećao proizvodnju kolagena i ublažio vidljivost bora, te povećao elastičnost kože lica kod dobrovoljaca starijih od 45 godina, za samo 90 dana.

Tamnozelenilo lisnato povrće koje sadrži sumpor, poput kelja i rukole, posebno je korisno u proizvodnji kolagena, jer sumpor igra ključnu ulogu u sintezi ovog proteina.

8. Orašasti plodovi

Orašasti plodovi poput oraha, badema i indijskih oraha predstavljaju biljne izvore proteina, koji osim proteina sadrže bakar, cink, te vitamin E, koji takođe utiču na proizvodnju kolagena.

9. Semenke

Čia seme, laneno seme i seme konoplje predstavljaju odličan izvor omega 3 masnih kiselina, koje podržavaju zdravu kožu i proizvodnju kolagena.

10. Paprika

Paprika sadrži mnogo vitamina C. Čak tri puta više od narandže. Takođe bogata je likopenom, antioksidansom koji, kada se redovno konzumira, pruža određenu zaštitu od oštećenja slobodnih radikala (i razgradnje kolagena) izazvanih sunčevim UV zracima.