Hrana koja usporava znojenje

Da li vam se dešava da budete potpuno mokri nakon samo petominutnog vežbanja na traci? Da li brišete ruke nakon svakog rukovanja? Osim što prekomerno znojenje može da vas nervira, ponekad je znak mnogo ozbiljnijeg zdravstvenog stanja. Šta je hiperhidroza, te koja hrana usporava preterano znojenje pročitajte u nastavku.

Dobra vest je da je većina slučajeva preteranog znojenja bezopasna, međutim hiperhidroza može biti znak problema sa štitnom žlezdom, dijabetesa ili raznih infekcija. Ljudi koji imaju višak kilograma ili nisu u formi takođe su skloniji prekomernom znojenju.

Šta je hiperhidroza i koji su njeni uzroci?

Postoje prirodne varijacije u načinu na koji se ljudi znoje, baš kao što postoje varijacije u drugim telesnim funkcijama. Ako imate hiperhidrozu, možete se jako znojiti bez razloga – kada nemate povišenu telesnu temperaturu, kada je spoljašnja temperatura blaga ili niska, kada niste uznemireni i slično.

Dakle, hiperhidroza je prekomerno znojenje koje nije nužno povezano sa spoljašnjom, unutrašnjom temperaturom ili vežbanjem. Osim što ometa normalne dnevne aktivnosti, ova vrsta jakog znojenja može izazvati anksioznost.

Postoje dve osnovne vrste prekomernog znojenja – lokalizovana hiperhidroza i generalizovana hiperhidroza.

1. Lokalizovano znojenje odnosno primarna fokalna hiperhidroza

Najčešći uzrok prekomernog znojenja je primarna fokalna hiperhidroza. Ovaj oblik hiperhidroze pogađa oko 1-3% populacije i obično počinje u detinjstvu ili adolescenciji. Stručnjaci smatraju da se njen uzrok krije u manjim poremećajima nervnog sistema.

Sam naziv ukazuje na to da je u pitanju lokalizovano znojenje, na određenim delovima tela, kao što su pazuh, prepone, glava, lice, ruke ili stopala.

Ova vrsta prekomernog znojenja ne izaziva bolest i za suzbijanje njenjih simptoma nije potrebno uzimati lekove.

2. Generalizovano znojenje odnosno sekundarna hiperhidroza

Ovaj manje uobičajen oblik hiperhidroze izaziva znojenje po celom telu – ne samo na rukama ili stopalima.

Zove se sekundarna hiperhidroza, jer je u ovom slučaju prekomerno znojenje uzrokovano nekim drugim, osnovnim zdravstvenim problemom. Dakle, ova vrsta hiperhidroze može biti uzrokovana menopauzom, problemima sa štitnom žlezdom, dijabetesom, Parkinsonovom bolešću, reumatoidnim artritisom i brojnim drugim zdravstvenim stanjima i bolestima.

Takođe uzrok preteranog znojenja može biti anksioznost, ali i različiti lekovi kao što su psihoaktivni medikamenti, lekovi za krvni pritisak, antibiotici, pa čak i pojedini suplementi.

Lečenje

Budući da prekomerno znojenje može biti znak ozbiljnog osnovnog zdravstvenog stanja, važno je da se na vreme obratite lekaru.

Hrana koja usprova znojenje

Voda

Voda može pomoći u hlađenju tela, pa samim tim i u ublažavanju znojenja. Osim toga, budući da prekomerno znojenje može izazvati dehidraciju, jer se znojenjem gubi velika količina vode, konzumiranjem vode održavate telo hidriranim.

Izbegavajte pića koja sadrže alkohol i kofein. Obe supstance stimulišu nervni sistem i privremeno podižu broj otkucaja srca i krvni pritisak, povećavajući telesnu temperaturu i znojenje.

Voće i povrće koje sadrži visok procenat vode

Osim vode, voće i povrće sa visokim udelom vode može vam pomoći u smanjenju znojenja.
Tu spadaju jabuke, grožđe, lubenica, jagode, narandže, celer, spanać, krastavci, zelena salata i brojna druga hrana.

Namirnice bogate kalcijumom

Kalcijum reguliše telesnu temperaturu i pomaže u suzbijanju znojenja. Kako biste uneli kalcijum, osim mlečnih proizvoda, jedite tamnozeleno lisnato povrće, mahunarke, bademe i brojne druge namirnice koje sadrže ovaj mineral.

Ukoliko konzumirate mlečne proizvode izbegavajte one sa visokim sadržajem masti, jer se masti duže vare, što dovodi do zagrevanja tela, a zatim i znojenja.

Namirnice bogate vlaknima

Budući da telo teže razgrađuje prerađene namirnice prilikom njihovog varenja povećava se telesna temperatura, pa samim tim i znojenje.

S druge strane, namirnice bogate vlaknima i niskim sadržajem masti se brzo vare. Zato, umesto prerađenih birajte integralne žitarice, poput integralnog pirinča, kinoe i dr.

Namirnice bogate kalijumom

Brojne namirnice koje sadrže kalijum mogu da ublaže prekomerno znojenje. U njih spada i banana.