Pravilna ishrana tokom dojenja

Različita pravila o ishrani tokom dojenja mogu da vas zbune. Koliko treba da jedete? Koje namirnice treba da izbegavate? Kako ishrana može uticati na vašu bebu?

Potrudila sam se da vam razjasnim sve nedoumice u ovom blogu. Dakle, pridržavajte se ovih važnih saveta.

Da li su vam potrebne dodatne kalorije tokom dojenja?

Možda ćete morati da jedete malo više, otprilike dodatnih 330 do 400 kalorija dnevno, kako biste telo snadbeli dovoljnom količinom energije i hranljivih sastojaka, neophodnih za proizvodnju mleka.

Da biste uneli dodatne kalorije, birajte kalorične namirnice koje istovremeno sadrže brojne hranljive sastojke, poput kriške hleba od celog zrna sa kašikom putera od kikirikija ili badema, preko kojeg možete da naslažete komade banane ili jabuke.

Koje namirnice bi trebalo da jedete tokom dojenja?

Fokusirajte se na zdrave namirnice, koje će vam olakšati proizvodnju mleka. Odlučite se za hranu bogatu proteinima, poput nemasnog mesa, jaja, pasulja, sočiva i drugih mahunarki. Naime, proteini su neophodni za sintezu mleka.

Za osobe iznad 18 godina, preporučen dnevni unos proteina je 0,8 g po kg telesne težine. Za trudnice i dojilje na ovaj iznos potrebno je dodati još 25 g proteina.

Npr. žena od 58 kg koja je trudna treba da unese 0,8 g proteina x 58 kg (težina) = 46 g proteina u toku jednog dana plus dodatnih 25 g proteina, što ukupno iznosi 71 g proteina dnevno.

Osim toga, izaberite bezglutenske integralne žitarice, kao i voće i povrće. Konzumiranje raznovrsne hrane tokom dojenja, promeniće ukus majčinog mleka. Ovo će izložiti bebu različitim ukusima, što će joj pomoći da lakše prihvati čvrstu hranu.

Da biste bili sigurni da vi i beba dobijate sve vitamine koji su vam potrebni, konsultujte se sa lekarom, koji vam može preporučiti da nastavite da svakodnevno uzimate multivitaminske i mineralne suplemente, sve dok bebu ne odviknete od dojenja.

Koliko tečnosti vam treba tokom dojenja?

Pijte minimum 2 i po litre vode i pratite boju urina. Ukoliko vam je mokraća tamnožuta, uvedite još tečnosti kako bi se razbistrila.

Ograničite unos sokova i drugih slatkih pića. Previše šećera može doprineti debljanju ili sabotirati vaše napore da izgubite kilograme koje ste dobili u toku trudnoće. Previše kofeina takođe može biti problematično. Unos kofeina ograničite na najviše 2 šolje dnevno. Ovo se odnosi i na kafu i na čaj sa kofeinom. Kofein, ukoliko se nalazi u majčinom mleku, može uznemiriti bebu ili ometati njen san.

Hrana koju treba da ograničite ili izbegavate tokom dojenja

Unos određenih namirnica treba da ograničite ili u potpunosti izbegavate tokom dojenja:

Alkohol

Ne postoji nivo alkohola u majčinom mleku koji se smatra bezbednim za bebu. Ako pijete alkohol, izbegavajte dojenje minimum nekoliko sati. Pre nego što popijete čašu alkoholnog pića, razmislite o tome da unapred izmuzete mleko, kojim ćete kasnije nahraniti bebu.

Kofein

Izbegavajte da pijete više od jedne šoljice napitaka sa kofeinom dnevno. Kao što sam već gore napomenula, kofein u majčinom mleku može uznemiriti bebu ili ometati joj san.

Riba i morski plodovi

Riba i morski plodovi odličan su izvor proteina i omega 3 masnih kiselina. Međutim, većina ovih namirnica sadrži živu ili druge zagađivače. Izlaganje bebe prevelikim količinama žive kroz majčino mleko može predstavljati rizik za razvoj bebinog nervnog sistema. Da biste ograničili izloženost bebe ovim teškim metalima, izbegavajte ribu i morske plodove čije poreklo gajenja vam nije poznato, uključujući sabljarku, skušu i sardine.

Da li vaša ishrana može da izazove uznemirenost ili alergijsku reakciju bebe?

Određena hrana može uzrokovati alergijsku reakciju kod bebe, ili je učiniti razdražljivom. Ako se beba uznemiri ili joj se ubrzo nakon dojenja pojave osip, proliv ili zagušenja, obratite se lekaru.

Ako sumnjate da nešto u vašoj ishrani može uticati na zdravlje bebe, izbegavajte te namirnice do nedelju dana da biste videli da li to utiče na ponašanje vašeg deteta. Razmislite o uklanjanju hrane napravljene od kravljeg mleka, kikirikija, soje, pšenice, jaja ili kukuruza. Neke dojilje kažu da izbegavanje začinjenih namirnica i namirnica koje nadimaju, poput luka ili kupusa, može pomoći – ali to nije dokazano istraživanjima.

Da biste utvrdili vezu između ishrane i ponašanja bebe, vodite dnevnik ishrane. Zapišite sve što jedete i pijete, zajedno sa beleškama o tome kako vaša beba reaguje – ako uopšte postoji neka nesvakidašnja reakacija. Ako isključivanje određenih namirnica iz jelovnika ne utiče na uznemirenost vaše bebe, vratite ih u ishranu i razmotrite druge uzroke.

Zapamtite, nema potrebe da praktikujete posebnu ishrane tokom dojenja. Jednostavno se fokusirajte na zdrave, nutritivno bogate namirnice.