fbpx

LETNJI 5 DANA DETOKS PROGRAM 24-28.6.

Antiinflamatorne prolećne namirnice

Proleće je pravi trenutak da u ishranu uključite antiinflamatorne namirnice. One će vam pomoći da ojačate imunološki sistem, te u ovom prelaznom periodu godine sprečite pojavu različitih upala.

Šta je antiinflamatorna ishrana?

Antiinflamorna ishrana podrazumeva namirnice koje poseduju antiupalna svojstva. Određene namirnice smanjuje rizik za razvoj oboljenja, koja nastaju zbog oštećenja zdravih ćelija u organizmu. One stimulišu imunološki sistem da se bori sa upalama. Prevashodno je u pitanju biljna hrana, poput povrća, voća, mahunarki, žitarica, pečurki, začina i čajeva.

Ne postoje istraživanja koja se bave isključivo sezonskim antiinflamatornim namirnicama. Međutim, opšteprihvaćeno je da sezonska ishrana ima pozitivne efekte na celokupno zdravlje organizma, te da je zaslužna za održavanje ravnoteže u prirodi. Zbog toga veoma je važno prilagoditi ishranu ciklusima u prirodni, odnosno u svakodnevni režim uvrstiti one namirnice koje su uzgojene u periodu godine kada ih konzumiramo. One su znatno svežije i kvalitetnije.

Dakle, birajte sezonske antiinflamatorne namirnice, a iz ishrane isključite hranu koja podstiče upale u telu. Tu spadaju industrijski prerađene namirnice, koje sadrže rafinisani šećer, transmasti i brojne veštačke aditive i konzervanse. Takva hrana može povećati nivoe inflamatornih markera u telu, uključujući biohemijski parametar zvani C-reaktivni protein (CRP).

10 antiinflamatornih prolećnih namirnica

1. Špargle

Osim što su bogate vitaminima C i E, špargle sadrže i biljna jedinjenja polifenole, koji poseduju antiupalna i antibiotska svojstva. Zahvaljujući njima, mogu zaštititi ćelije od oksidativnog stresa i upala.

2. Kajsije

Kajsije su bogate biljnim pigmentom beta-kriptoksantinom, za koju su studije pokazale da može pomoći u prevenciji osteoartritisa, kao i upalnih oblika artritisa. Takođe, kajsije imaju visok nivo magnezijuma, koji jača kosti i ublažita bol.

3. Celer

Celer je dobar izvor zaštitnih biljnih jedinjenja flavonoida, koji imaju antiinflamatorno svojstvo. Ishrana bogata vlaknastim namirnicama poput celera povezana je sa manjim rizikom za razvoj srčanih bolesti.

4. Šargarepa

Ovo i drugo povrće narandžaste boje bogato je vitaminom A i beta-karotenom, koji predstavljaju odlično sredstvo za ublažavanje upala u telu. Kuvanjem namirnica koje ih sadrže, količina ovih jedinjenja se povećava.

5. Gljive

Gljive su bogate različitim antiinflamatornim komponentama. Zahvaljujući antibakterijskim, antivirusnim i protivupalnim svojstvima, gljive poput šitake, reiši i maitake, mogu pomoći u poboljšanju imuniteta, te ublažiti zapaljenja u čitavom telu. Sadrže beta-glukane koji stimulišu imunološki sistem, a takođe sadrže i snažan antioksidans nazvan ergotionein koji pomaže u borbi sa upalama.

6. Sveže začinsko bilje

Osim što hranu čini ukusnijom, sveže začinsko bilje poseduje i antiinflamatorna svojstva. Posebno bih izdvojila beli luk, kurkumu i đumbir. Beli luk sadrži dialil disulfid, antiinflamatorno jedinjenje koje ograničava efekte proinflamatornih citokina. Glavna aktivna komponenta kurkume – kurkumin, poseduje antiinflamatorna svojstva, što ga čini potencijalnim tretmanom za niz zdravstvenih stanja. Đumbir sadrži preko 400 prirodnih jedinjenja, a neka od njih deluju protivupalno.

7. Zeleni čaj

Zeleni čaj takođe može pomoći u smanjenju inflamatornih faktora povezanih sa hroničnim inflamatornim poremećajima, kao što su reumatoidni artritis i inflamatorna bolest creva. Zeleni čaj sadrži antioksidanse katehine, od kojih je najvažniji EGCG, koji smanjuje upale.

8. Masna riba

Masna riba kao što su divlji losos, skuša, bakalar, tunjevina i sardine sadrže veliku količinu antiinflamatornih omega 3 masnih kiselina. One mogu smanjiti proizvodnju molekula i supstanci povezanih sa upalom, kao što su inflamatorni eikozanoidi i citokini.

9. Ekstradevičansko maslinovo ulje

Glavni antiinflamatorni efekti maslinovog ulja potiču od antioksidanasa, od kojih je jedan oleokantal. Pokazalo se da ovaj antioksidans deluje kao ibuprofen, antiinflamatorni lek. Osim toga antioksidansi u maslinovom ulju mogu smanjiti oksidativna oštećenja usled aktivnosti slobodnih radikala.

10. Bobičasto voće

Bobičasto voće, posebno borovnice, sadrži brojne vitamine, minerale i antioksidanase flavonoide, koji mogu sprečiti razvoj upalnih stanja. Kao rezultat toga, uključivanje ove vrste voće u ishranu može vam pomoći u sprečavanju i umanjivanju simptoma mnogih hroničnih i akutnih bolesti.

Kliknite da ocenite!
[Ukupno ocena: 0 Prosečna ocena: 0]

SVAKE SREDE U 9h u vaŠem inboxu

prijavite se na newsletter

Zajednica od

117 000+ pratilaca

Pratite sadržaj koji svakodnevno kreiram za vas, uz holistički pristup zdravlju, ishrani i životnim navikama.