fbpx

LETNJI GREEN METHOD 12-16.8.

Hrana koja može uzrokovati upale u organizmu

Kao što postoje namirnice koje poseduju protivupalna (antiinflamatorna) svojstva, postoje i one koje mogu da uzrokuju upale u organizmu.

U zavisnosti od situacije, upala može biti dobra ili loša.

S jedne strane, to je prirodan način da se telo zaštiti kada ste povređeni ili bolesni. Zapravo upala može pomoći telu da se odbrani od bolesti i stimuliše zarastanje rana.

S druge strane, hronična, trajna upala povezana je sa povećanim rizikom za razvoj bolesti poput dijabetesa, srčanih oboljenja i gojaznosti.

Hrana koja može uzrokovati upale u telu

1. Veštački zaslađivači

Konzumiranje hrane sa visokim sadržajem šećera i drugih veštačkih zaslađivača može uzrokovati upale u organizmu, koje povećavaju rizik za razvoj različitih hroničnih zdravstvenih stanja.

U jednoj studiji, miševi hranjeni namirnicama sa visokim sadržajem saharoze razvili su rak dojke, koji se proširio na pluća, delimično i zbog upalnog odgovora na šećer.

U drugoj studiji, protivupalni efekti omega 3 masnih kiselina bili su oslabljeni kod miševa hranjenih namirnicama sa visokim sadržajem šećera.

Štaviše, u kliničkom ispitivanju u kojem su ljudi pili gazirani sok, mleko ili vodu, samo oni koji su konzumirali gazirani sok imali su povećan nivo mokraćne kiseline, koja izaziva upalu i rezistenciju na insulin.

Zato izbegavajte namirnice bogate šećerom, kao što su slatkiši, sokovi, gazirani sokovi, kolači, krofne i slatko pecivo.

2. Transmasti

Transmasti su nezasićene masti, koje su hemijski promenjene, kako bi se povećala njihova stabilnost.

Na deklaracijama prehrambenih proizvoda transmasti se često navode kao delimično hidrogenizovana ulja.

Za razliku od prirodnih transmasti, koje se nalaze u mesu, pokazalo se da veštačke transmasti izazivaju upale i povećavaju rizik za razvoj različitih bolesti.

Konzumiranje veštačkih transmasti povezano je sa visokim nivoom inflamatornih markera, kao što je C-reaktivni protein (CRP). U stvari, u jednoj studiji, nivo CRP-a bio je 78% veći kod žena koje su prijavile najveći unos transmasti.

U namirnice sa visokim sadržajem transmasti spadaju pomfrit i druga pržena brza hrana, margarin, kolači, peciva i sva prerađena hrana, na čijoj je etiketi navedeno delimično hidrogenizovano biljno ulje.

3. Biljna ulja

Neki naučnici veruju da određena biljna ulja, poput sojinog, podstiču upalu zbog visokog sadržaja omega 6 masnih kiselina.

Iako omega 6 masti mogu biti korisne za čovekov organizam, tipična ishrana savremenog društva pruža daleko više ovog nutrijenta nego što nam je potrebno.

Zapravo, istraživači preporučuju da jedemo više hrane bogate omega 3 masnim kiselinama, poput masne ribe, kako bismo poboljšali odnos omega 6 i omega 3, te iskoristili protivupalne prednosti omega 3 masnih kiselina.

Dokazi da visok unos omega 6 masnih kiselina povećava upalu kod ljudi trenutno su ograničeni.

4. Rafinisani ugljeni hidrati

Nisu svi ugljeni hidrati isti. Oni u prirodnom obliku, koji sadrže vlakna, poboljšavaju kontrolu šećera u krvi i hrane korisne bakterije u crevima.

Međutim, konzumiranje rafinisanih ugljenih hidrata može izazvati upale u organizmu.

Istraživači sugerišu da rafinisani ugljeni hidrati u savremenoj ishrani mogu podstaći rast upalnih crevnih bakterija, koje mogu povećati rizik za razvoj gojaznosti i upalne bolesti creva.

Rafinisani ugljeni hidrati se nalaze u slatkišima, hlebu, testeninama, pecivima, kolačima, zaslađenim napicima i svim prerađenim namirnicama, koje sadrže dodani šećer ili brašno.

5. Alkohol

Veće količine alkoholnih pića mogu dovesti do ozbiljnih zdravstvenih problema.

U jednoj studiji, nivo inflamatornog markera CRP povećao se kod ljudi koji su konzumirali alkohol.

Ljudi koji piju mnogo alkohola, mogu razviti probleme sa bakterijskim toksinima, koji iz debelog creva odlaze u telo. Ovo stanje – često nazvano „curenje creva“ tj. leaky gut – može izazvati široko rasprostranjenu upalu, koja dovodi do oštećenja organa.

6. Prerađeno meso

Konzumiranje prerađenog mesa povezano je sa povećanim rizikom za razvoj srčanih oboljenja, dijabetesa, te raka želuca i debelog creva.

Iako mnogi faktori doprinose nastanku raka debelog creva, veruje se da je jedan od njih upalni odgovor ćelija debelog creva na prerađeno meso.

Uobičajene vrste prerađenog mesa uključuju kobasice, slaninu, šunku, dimljeno meso i goveđe meso.

Kliknite da ocenite!
[Ukupno ocena: 1 Prosečna ocena: 5]

SVAKE SREDE U 9h u vaŠem inboxu

prijavite se na newsletter

Zajednica od

117 000+ pratilaca

Pratite sadržaj koji svakodnevno kreiram za vas, uz holistički pristup zdravlju, ishrani i životnim navikama.