Da li su jaja zdrava?

Brojni lekari i nutricionisiti tvrde da su jaja najbolji izvor proteina, ali u današnje vreme postoje i oni koji jaja stavljaju na listu namirnica koje treba izbegavati zbog navodnog lošeg uticaja na holesterol. Postvalja se pitanje da li su jaja zdrava?

Ukoliko se više i temeljnije sami pozabavite ovom temom, doći ćete do zaključka da holesterol iz jaja zapravo ne dovodi do neželjenih dejstava. O tome možete pročitati u nastavku teksta izvučenog iz bloga svetski priznatog i veoma uticajnog doktora Džosefa Merkole:

”Male, guste čestice LDL holesterola u telu predstavljaju faktor rizika za razvoj srčanih oboljenja, dok velike, pufnaste čestice LDL holesterola predstavljaju manji rizik. Jaja ove male pretvaraju u velike LDL čestice holesterola.

U okviru jedne studije, ljudi sa dijabetesom tipa 2 ili predijabetesom, jeli su 12, 8 i 2 jaja nedeljno godinu dana, nakon čega nizom testova nisu ustanovljene nikakve negativne posledice na zdravlje.

113 miligrama holina u jajetu (gotovo 25 procenata preporučene dnevne doze) presudno je za zdravlje trudnica, jer pomaže u sprečavanju određenih kognitalnih anomalija, te stimuliše razvoj mozga nerođenih beba.”

Hranljive materije u jajima

Jaje sadrži mnoge hranljive materije neophodne za normalno funkcionisanje organizma. Naime, u belancetu se nalazi veći udeo proteina, dok žumance sadrži brojne nutrijente koji su važni za naše zdravlje, poput vitamina B12, cinka, gvožđa, vitamina A i D.

Šta sa holesterolom?

Holesterol je taj nutrijent koji izaziva brojne kontroverze i oprečna mišljenja o tome da li su jaja dobra za nas. Jedno tvrdo kuvano jaja sadrži 186 miligrama holesterola koje se uglavnom nalazi u žumancetu.

Dr Merkola pominje: ”Američki savetodavni komitet za ishranu (DGAC), koji je uvažio poslednja naučna saznanja, smatra da holesterol, čak i ako ga prekomerno unosimo, nema negativne posledice na čovekovo zdravlje. Zaista, istraživanja su pokazala da konzumacija više od šest jaja nedeljno ne povećava rizik od moždanog udara.”

Činjenica je da holesterol iz jaja ne utiče na holesterol u našem telu. Čak i zasićene masti koje se nalaze u žumancetu verovatno neće izazvati srčani udar. Dakle, dva glavna argumenta protiv jaja nisu na strani nauke. Jedna studija navodi, zapravo, da ukupna količina masti u jajetu (ugalvnom zasićenih masti) nije ono o čemu treba da brinemo, već su problem transmasti, kojih najviše ima u industrijski prerađenim namirnicama, dok ih u jajima uopšte nema.

Najnovija istraživanja su pokazala da je čoveku potrebno od 100 do 300 miligrama holesterola dnevno, što drugim rečima znači da slobodno možete pojesti jedno do dva jajeta u toku dana.

Zdravstvene koristi jaja za čovekov organizam

1. Pospešuju rad mozga

Ne samo da su naučnici utvrdili da ne postoji veza između jaja i Alchajmerove bolesti, već su došli do zaključka da holin iz jaja poboljšava kognitivne funkcije mozga, odnosno poboljšava memoriju.

2. Hrane mišiće i snadbevaju organizam energijom

Jaja predstavljaju najbolju kombinaciju proteina i masti. Ukoliko ih jedete nakon treninga pomoći će vam da izgradite jake mišiće. Ukoliko ih jedete za doručak uspećete da stabilizujete nivo energije i duže ostanete siti. Način na koji ja jedem jaja su uz sveže povrće, turšiju i avokado, uvek bez hleba.

3. Poboljšavaju imunološki sistem

Budući da sadrže fosfor, kalijum, vitamine B grupe, vitamin A i D, kao i brojne antioksidanse, jaja pomažu telu u brobi sa brojnim bolestima. Jačaju imunološki sistem i štite organizam od raznih upala.

Saveti kako da kupite najkvalitetnija jaja

Prilikom kupovine, da biste se uverili da li su jaja zdrava, potrebno je da znate odakle ona potiču. Uverite se da znate svog farmera, te odakle dolazi hrana, i kako se proizvodi. Ukoliko nabavljate jaja iz supermarketa, imajte na umu da su ta jaja najverovatnije proizvod fabričke poljoprivrede. U tom slučaju birajte jaja od kokošaka koje su slobodno gajenje. Ona sadrže duplo više omega 3 masnih kiselina nego jaja dobijena od kokošaka koje su gajene u kavezima i kokošinjcima za masovnu proizvodnju jaja. Pravilnik o kvalitetu jaja potržite ovde.