Ekaterina Yakovleva | Vita.rs

Ekaterina Jakovljeva (Ekaterina Yakovleva) je autor bloga o zdravoj ishrani vita.rs. Ruskinja je, rođena u Moskvi, zadnjih 13 godina je živela u Beogradu, a poslednjih godinu dana je provela u Indiji. Dugo godina je vegetarijanac i izučava različite načine zdrave ishrane i njen uticaj na naš život. Putem svog bloga, Facebook i Instagram stranica Katja deli sa čitaocima njena znanja, veštine i recepte, a njen cilj je da pokaže da zdrav život i ishrana predstavljaju uživanje, a ne odricanje.

Kako izgleda tvoj tipičan dan?

Ustajem oko 7 sati, pijem čašu tople limunade sa kurkumom, zatim još par čaša obične vode. Za to vreme proveravam mejlove i notifikacije na društvenim mrežama i odgovaram na poruke. Takođe, posle više od 20 godina, počela sam ponovo da vodim dnevnik. Rano ujutru izbacim sve misli na papir i to za mene predstavlja neku vrstu antistres terapije. Onda obavezno radim vežbe disanja (pranajame) i meditaciju. Ako ne moram nigde da idem, radim i jogu ili druge vežbe. Zadnjih nekoliko meseci živim prilićno štreberski život, jer pohađam kurs holističkog nutricionizma, pa mi učenje oduzima veći deo dana. Ali radim to sa uživanjem, jer konačno, nakon više od 10 godina istraživanja ishrane, mogu lepo da objedinim svoja znanja. Često provodim sate bez pauze čitajući stručnu literaturu i istražujući nova otkrića u oblasti nutricionizma.

Disciplina i samoorganizacija mi nisu jače strane, pa već drugu godinu vodim rokovnik po sistemu Bullet Journal koji mi pomaže da se bolje organizujem. Nemam određenu satnicu kada šta da radim, već samo spisak obaveza za taj dan. Radim i studiram od kuće i dosta komunikacije sa ljudima vršim putem Interneta. Popodne pišem, kuvam, slušam muziku, radim i opet učim. Ovih dana spremam i novi muzički miks za kuvanje, već 4. po redu i vrlo sam uzbuđena zbog toga. Nekoliko puta nedeljno idem u nabavku hrane i viđam se sa prijateljima, a uveče čitam ili gledam neki film. Trudim se idem na spavanje oko 23h.

Koliko vremena posvećuješ kuvanju?

Kuvam skoro svaki dan. Doručak ne računam, jer za mene „kuva“ moj omiljeni Vegavita blender. Ručak i večeru ponekad jedem isto, a kad imam vremena pravim nešto različito. Za mene je bitno da jedem što više kod kuće.

Šta obično doručuješ, ručaš i večeraš?

Svoju ishranu definišem kao whole food plant based diet, dakle bazira se na povrću, voću, mahunarkama, žitaricama, semenkama, klicama – jednom rečju, na svemu što nam daje priroda. Ne jedem meso već nekih 12 godina. Doručkujem svežim voćem ili pijem smoothie od voća, zeleniša i drugih superfood-ova (čia, spirulina, pšenične klice, kakao i sl.). Doručak treba da bude lagan, jer je ujutru naš organizam fokusiran na čišćenje, a rani i obilan obrok remeti taj proces, plus puno energije koja nam je potrebna za aktivnosti u toku dana, trošimo na varenje teške hrane. Hranim se tako već godinama i osećam mnogo više energije – prave energije iz prirode.

Za ručak uvek jedem salatu od svežeg povrća i neko kuvano jelo. Najčešće je to dinstano ili pečeno povrće sa zaćinima, uz mahunarke, integralne žitarice ili neki potaž od povrća. Od osnova za pripremu obroka često koristim heljdu, kinou i proso. Brzo se kuvaju, laki su varenje i odlično se kombinuju sa povrćem i zelenišem. Ako im dodate kuvano i sveže povrće, sveže začinsko bilje i neke zanimljive sastojke (sušeni paradajz, klice, semenke suncokreta, lana ili susama), za kratko vreme imate preukusan i zdravi ručak.

Za večeru jedem po istom principu – salata i glavni obrok. Jedna od mojih „tajni“ je da u svako jelo dodajem sveži zeleniš: korijander, peršun, mirođiju, rukolu, spanać, bosiljak itd. Ne samo što to obogaćuje ukus jela, već unosim i dodatnu porciju nutrijenata kojih je najviše upravo u zelenom lisnatom povrću i bilju. Zimi, kada je ponuda svežeg povrća manja, u ishranu dodajem i klice semenki i mahunarki koje su najzdravija hrana na svetu.

Inače, u Indiji gde sam živela, jede se samo sveže spremljena hrana, niko ne jede istu hranu sutradan i ne podgreva je. Mnogo mi se sviđa ovaj običaj i mislim da bez obzira na to koliko smo zauzeti, možemo da izdvojimo barem 15-20 minuta dnevno da napravimo sebi ručak.

Omiljeni recept u poslednje vreme

Ovih dana eksperimentišem sa doručkom i jedan od favorita mi je ovaj: preko noći zaliti čia semenke kokosovim mlekom. Ujutru dodati sveže naseckano voće (jabuke, banane, bobice), promešati i pojesti sa uživanjem. Ovaj doručak pravi se za manje od pet minuta i za njega vam nije potreban ni blender!

Još jedan omiljeni recept je sladoled na bazi banane. Naseckajte banane na kružiće i ostavite preko noći u zamrzivaču. Onda ih izblendirajte sa kakao prahom da bi dobili čokoladni sladoled ili sa bobicama – za voćnu varijantu. Možete dodati malo meda ili agavinog sirupa. Ispadne tekstura pravog sladoleda, a ukus je 100 puta bolji. Za razliku od kupovnog, možete ga jesti bez brige za zdravlje i vašu liniju.

Kafa ili čaj?

Oba. Najviše pijem biljne čajeve, a omiljeni su mi kamilica i limunova trava (lemongrass). Ranije nisam mogla da započnem dan bez kafe, ali već dugo se odlično osećam ujutru posle tople vode sa limunom i nemam više zavisnost od kafe. Ipak volim da je popijem jednom u nekoliko dana – tursku, sa stevijom umesto šećera, kokosovim ili bademovim mlekom umesto kravljeg i zrnom kardamona. Ovakva moja kafica mi je lepša od bilo kog espresa u kafiću.

Koliko si fizički aktivna?

Ranije sam tri-četiri puta nedeljno vežbala u teretani. Sada zbog obaveza ne stižem u teretanu, ali zato dosta pešačim, vozim bajs na Adi, a kod kuće radim funkcionalne treninge po programu Amande Bisk – mog omiljenog fitnes trenera i bivše atletičarke. Sve njene vežbe možete raditi i kod kuće i veoma su efikasne.

Kako se opuštaš nakon stresnog dana?

Najbolji lek protiv stresa mi je samoća. Introvertna sam i posle stresnog dana mi je samo potrebno da se zatvorim na neko vreme u svoju školjku i da me niko ne dira. Kad ostanem nasamo sa svojim mislima, volim da izmeditiram, smirim se i zatim čitam kako bih malo ispraznila glavu od problema. Još jedan antistres tretman koji mi uvek pomaže je vožnja motora, sa koje se uvek vratim sa osmehom.

Za koje užine se opredeljuješ kada putuješ?

Najbolja užina za mene je voće. Uvek kažem da je banana najbolji fastfud – prodaje se svuda, ne mora da se pere, dobro zasiti, jeftina je i ne može da se uporedi sa onim pakovanim grickalicama. Orašaste plodove trudim se da jedem nakon prethodnog potapanja, ne jedem ih odmah iz pakovanja tako da ova vrsta užine dolazi u obzir samo ako sam je ponela od kuće.

Tvoj moto

Za neke odluke mi je “Let it be”, a za neke druge “Make it happen”. Mislim da se izmedju te dve parole nalazi pravi balans između onoga što možemo postići svojim radom i voljom, i onoga što možemo postići samo strpljenjem i prepuštanjem.

Pogledajte o čemu sve Ekaterina Yakovleva piše u svom blog.