Kako unaprediti zdravlje?

Zbog velikog broja obaveza i svakodnevnog stresa mnogi zapostavljaju zdravlje, odnosno ishranu, fizičku aktivnost i brojne druge aspekte zdravlja. Da li ste i vi među njima? S obizrom na to da smo na početku godine, ovo je pravi momenat da malim promenama u životnom stilu zdravlje postavite na prvo mesto na svojoj listi prioriteta. Evo kako…

Šta se podrazumeva pod zdravim životnim stilom?

Da biste u potpunosti bili zdravi i zadovoljni sobom potrebno je da pronađete balans između ishrane i drugih ključnih životnih aspekata. Na Institutu za integrativnu ishranu u Njujorku naučila sam da je za zdrav, srećan i ispunjen život važno uzeti u obzir ”odnos primarne i sekundarne hrane”. Dakle, primarna hrana odnosi se upravo na te druge aspekte koji čine naš život manje ili više ispunjenim, poput ličnog razvoja, partnerskog odnosa, posla i fizičke aktivnosti, dok se sekundarna hrane odnosi na sve ono što unosimo u svoje telo hranom i pićem. Korelacija između primarne i sekundarne hrane krucijalna je za ljudsko zdravlje jer naglašava bitnost i kvalitet stila života u odnosu na ono što jedemo.

Kako biste ocenili svoje zdravlje i ishranu, a kako ostale životne aspekte? Ocenite svaki od dole navedenih aspekata od 1 do 10, te otkrijte koja primarna hrana vam nedostaje, kao i kako da povećate radost i zadovoljstvo u svom životu.

Krug života čine sledeći aspekti:

– zdravlje
– obrazovanje
– posao / karijera
– finansije
– kreativnost
– duhovnost
– zadovoljstvo
– društveni život
– partnerski odnos
– atmosfera kod kuće
– kuvanje
– fizička aktivnost

Praktikovanje veganskog, vegetarijanskog, makrobiotičkog ili nekog drugog režima ishrane nije dovoljno za opšte blagostanje. Neophodno je gledati na život kao celinu i otkriti ono što nam je potrebno da budemo srećni i ispunjeni. Nikada nije kasno da poradite na svom odnosu sa partnerom ili da iz tog odnosa izađete ukoliko niste zadovoljni. Nikad nije kasno da krenete redovno da se bavite fizičkom aktivnošću, da promenite posao i fokusirate se na ono što vas najviše ispunjava, kao i da se bavite ličnim razvojem kako biste napredovali.

Kako da vam zdravlje bude na prvom mestu?

Postoji nekoliko načina na koje možete zdravlje postaviti na prvom mesto na svojoj listi prioriteta. Vrlo su jednostavni, te zahtevaju minimalne promene u svakodnevnim navikama.

1. Preuzmite aktivnu ulogu u brizi o svom zdravlju

Slušajte svoje telo i ne zanemarujte signale koje vam šalje. Tajna zdravog i srećnog života krije se u poznavanju sopstvenog tela – kako se osećate u svojoj koži, kao i na koji način vam signalizira da možda nešto ne funkcioniše kako treba.

2. Praktikujte balansiranu ishranu

Konzumirajte hranu koja je važna za regeneraciju i unapređenje zdravlja, te onu koja je bogata mineralima i vitaminima u svom najprirodnijem obliku. Neka se u vašem jelovniku nađu namirnice kao što su povrće, voće, mahunarke, integralne žitarice, proteini biljnog i/ili životinjskog porekla, semenke, koštunjavi plodovi, sveže začinsko bilje, začini i sve druge namirnice koje su prirodne.

Ukoliko konzumirate i biljne i životinjske proteine, važno je da pronađete balans obe vrste u cilju postizanja dobrog zdravlja, boljeg raspoloženja, unapređenja rada digestivnog trakta, te kako biste imali više energije i ostvarili brojne druge benefite.

Trudite se da iz ishrane isključite industrijski prehrambene namirnice koje sadrže rafinisani šećer, transmasti, pojačivače ukusa, veštačke boje i brojne druge aditive.

I ono što je najvažnije – nemojte hranu koristiti da biste nadomestili neki drugi životni aspekt kojim niste zadovoljni.

3. Odvojite vreme za fizičku aktivnost

Fizička aktivnost, bilo da je u pitanju šetnja, trening u teretani ili neki drugi oblik vežbanja, ne utiče samo na kondiciju i fizičko zdravlje tela, već i na mentalno zdravlje. Bezbroj istraživanja pokazalo je da je uticaj fizičke aktivnosti na mentalno zdravlje veoma značajan. Redovno aerobno vežbanje povećava nivo dopamina i seratonina u mozgu koji su povezani sa osećajem zadovoljstva. Dakle, da biste očuvali i fizičko i mentalno zdravlje važno je da praktikujete neki vid fizičke aktivnosti. Odaberite ono što vam najviše prija.

4. Vodite računa o odmoru

Da bi se telo potpuno regenerisalo potreban mu je odmor. Pre svega važan je adekvatan san, jer se tokom spavanja aktivira parasimpatički nervni sistem, snižavajući nivo kortizola (hormona stresa), time vraćajući telo u ravnotežu. Spavanjem jačamo imunitet i popravljamo raspoloženje, a za optimalno zdravlje stručnjaci preporučuju 6-8 sati spavanja tokom noći.

Osim toga, molitve, meditacija, Reiki i vežbe disanja su tehnike kojima možete da opustite telo i umanjite stres. Predlažem vam da barem jednu od ove tri uključite u svoju svakodnevicu.

5. Obavite preporučene zdravstvene preglede i sprečite hronične poremećaje zdravlja

Idite na sistematske preglede jednom godišnje kako biste prevenirali bilo koje tegobe. Takođe, ukoliko vam je dijagnostikovano neko hronično stanje ili bolest, primenjujte terapiju koja vam je prepisana, ali se svakako zainteresujte i za alternativan pristup zdravlju. Zdrava ishrana je veoma snažno oružje za jačanje imuniteta i prevazilaženje brojnih zdravstvenih poremećaja.

Zašto je prevencija važna?

Prevencija je ključ dobrog zdravlja i blagostanja. Bolje sprečiti, nego lečiti – stara je poslovica koja i te kako ima smisla. Ukoliko na vreme otkrijete neku bolest veće su šanse da je uspešno prevaziđete, bez trajnih posledica.

Prevencija podrazumeva zdrav stil života, koji čine praktikovanje balansirane ishrane, redovna fizička aktivnost, adekvatan odmor i kontrola stresa, ali i redovni medicinski pregledi i kontrole.

Preventivna nega može drastično da produži životni vek jer ljudima omogućava da rano otkriju zdravstvene probleme, te da ih uspešnije otklone. Na primer, ako redovno kontrolišete kardiovaskularni, reproduktivni, endokrini ili bilo koji drugi sistem organa u telu, lekarskim pregledima i fokusom na to da kroz zdravu ishranu i redovnu fizičku aktivnost podstaknete oporavak ili jačanje organa koji su u vašem slučaju slabiji, produžićete svoj životni vek i sprečiti razvoj ozbiljnih bolesti poput karcinoma, dijabetesa tipa 2 i bolesti srca.