fbpx

LETNJI DETOKS PROGRAM 22-26.7.

Pantotenska kiselina (Vitamin B5) – Čemu sve ona služi?

Pantotenska kiselina, poznatija kao vitamin B5, ključni je nutrijent u ljudskom organizmu koji igra vitalnu ulogu u brojnim biološkim procesima. U ovom blogu ću izdvojiti sve bitne funkcije ovog vitamina, od njegovog doprinosa na metabolizam, do uticaja koji ima na kognitivne funkcije. Osim toga, pisaću o izvorima, značaju, potencijalnim nedostacima i savetima za optimalni unos ovog esencijalnog vitamina.

Šta je i koje su glavne uloge pantotenske kiseline?

Vitamin B5, ili pantotenska kiselina, esencijalni je vitamin rastvorljiv u vodi, koji je neophodan za sintezu i metabolizam proteina, masti i ugljenih hidrata. Ovaj vitamin je ključan za proizvodnju koenzima A (CoA), važnog za sintezu i oksidaciju masnih kiselina, kao i za proizvodnju steroidnih hormona i neurotransmitera. Pored toga, pantotenska kiselina je od suštinske važnosti za održavanje zdravlja kože, kose i očiju.

Glavni izvori pantotenske kiselina

U potrazi za najefikasnijim načinima očuvanja zdravlja i vitalnosti, važno je razumeti ulogu ključnih nutrijenata u ishrani. Pantotenska kiselina, poznata kao vitamin B5, jedan je od tih esencijalnih vitamina koji igra važnu ulogu u mnogim procesima u ljudskom telu. Ovaj vitamin pomaže pretvaranje hrane koju konzumiramo u potrebnu energiju, te podržava zdravlje kože, kose i očiju. U nastavku izdvajam različite prirodne izvore pantotenske kiseline.

Meso i riba

Meso i riba su izuzetno bogati pantotenskom kiselinom, i to posebno piletina, govedina, te riba poput lososa i tune, koji predstavljaju odlične izvore ovog vitamina, kao i omega-3 masnih kiselina, što ih čini dvostruko korisnim u ishrani.

Jaja

Jaja su jedan od najkompletnijih izvora proteina i pantotenske kiseline, posebno žumanca, jer sadrže koncentraciju nutrijenata potrebnih za dnevno funkcionisanje.

Orašasti plodovi (lešnici i bademi)

Lešnici i bademi su visoko hranjivi orašasti plodovi, koji pored masti i proteina pružaju i značajnu količinu vitamina B5. Idealni su za međuobrok, koji će vam pomoći da održite stabilan nivo energije tokom dana.

Povrće (brokoli, pečurke)

Brokoli i pečurke predstavljaju odlične biljne izvore pantotenske kiseline. Osim što su pogodni za detoksikaciju organizma, takođe pružaju neophodne vitamine i minerale za svakodnevno funkcionisanje.

Zbog čega je pantotenska kiselina (vitamin B5) važna?

Pre svega, ona predstavlja jedan od ključnih elemenata za održavanje optimalnog zdravlja i funkcionalnosti organizma, te igra nezamenjivu ulogu u brojnim biohemijskim procesima, što je čini neophodnim za svakodnevno funkcionisanje. Od pretvaranja unetih namirnica u neophodnu energiju, preko održavanja zdravlja kože i kose, pa sve do podrške mentalnim funkcijama, pantotenska kiselina je vitalna za održavanje homeostaze u telu. Pročitajte kako doprinosi ključnim aspektima zdravlja i vitalnosti.

Pretvaranje hrane u ATP

Pantotenska kiselina ima ključnu ulogu u metabolizmu hrane za proizvodnju energije u obliku adenozin trifosfata (ATP), omogućavajući time energetsku podršku za sve funkcije na ćelijskom nivou.

Podrška keratinu i regeneraciji

Vitamin B5 direktno utiče na proizvodnju keratina, proteina koji je ključan za zdravlje kože, kose i noktiju, te podržava njihovu regeneraciju i vitalnost.

Normalna funkcija nadbubrežnih žlezda

Ovaj vitamin je neophodan za normalno funkcionisanje nadbubrežnih žlezda, što uključuje regulaciju stresa i hormonskog balansa.

Poboljšanje kognitivnih funkcija

Pantotenska kiselina ima ulogu u sintezi neurotransmitera, što može doprineti poboljšanju kognitivnih funkcija, uključujući pamćenje i koncentraciju.

Koji su glavni simptomi nedostatka pantotenske kiseline?

Nedostatak pantotenske kiseline, iako relativno redak, može imati ozbiljne posledice po zdravlje čoveka. Kao esencijalni nutrijent, vitamin B5 je ključan za niz vitalnih funkcija u organizmu, uključujući proizvodnju energije i sintezu važnih bioloških funkcija. Ukoliko dođe do deficita ovog vitamina, telo može manifestovati niz simptoma koji ukazuju na poremećaj u normalnom svakodnevnom funkcionisanju. Pravovremeno prepoznavanje ovih simptoma omogućava adekvatnu intervenciju kako bi se izbegle teže posledice. Simptomi koji ukazuju na deficit ovog vitamina su razni, a u nastavku izdvajam najčešće.

Umor i češće glavobolje

Nedostatak vitamina B5 može dovesti do hroničnog umora i pojačane učestalosti pojave glavobolja kao posledica smanjene proizvodnje optimalnog nivoa energije.

Iritabilnost i depresija

Hormonski disbalansi uzrokovani deficitom ove kiseline mogu manifestovati povećanu iritabilnost i simptome depresije.

Probavni problemi

Otežana sinteza koenzima A može rezultirati probavnim smetnjama, uključujući nepravilnosti u apsorpciji nutrijenata.

Trnjenje i ukočenost

Neadekvatna proizvodnja neurotransmitera može uzrokovati neurološke simptome, poput trnjenja i ukočenosti ekstremiteta.

Koliko dnevno vitamina B5 nam je neophodno?

Preporučeni dnevni unos pantotenske kiseline varira u zavisnosti od uzrasta, pola i zdravstvenog stanja osobe, ali generalno se kreće od 5 mg za odrasle osobe, što se može lako dostići uravnoteženom ishranom bogatom gore navedenim namirnicama.

Pantotenska kiselina kao suplement – da li je preporučljiva?

Uzimanje pantotenske kiseline u obliku suplemenata može biti korisno u slučajevima određenih dijagnoza, usled deficita, te kod povećanih fizioloških potreba, kao što su trudnoća i dojenje. Međutim, pre početka suplementacije, preporučujem da se posavetujete se sa lekarom.

Ko sam ja?

Ja sam sertifikovani health coach, holistički nutricionista, autor šest knjiga, kreator i organizator dva popularna programa ishrane – “5 dana detoks program” i “Green Method“ program.

Nakon ozdravljenja od karcinoma levog bubrega, od 2005. godine posvećena sam zdravom načinu života. Moj oporavak inspirisao je pronalaženje svrhe u daljem deljenju značajnih informacija i znanja u oblasti nutricionizma, te sam u Njujorku završila studije health coachinga, a potom sam u januaru 2014. godine osnovala Totally Wellness. Moja misija je da pomognem ljudima da uz zdravu ishranu unapređuju stil života.

Često postavljana pitanja (FAQ)

Za šta nam je neophodna pantotenska kiselina?
Pantotenska kiselina je esencijalna za proizvodnju energije, sintezu i regeneraciju tkiva, kao i za održavanje hormonskog balansa. Deficit može dovesti do poremećaja i bolesti zbog ključne uloge koje ima na metabolizam.
Sa čime ne bi trebalo mešati pantotensku kiselinu?
Izbegavajte kombinovanje visokih doza vitamina B5 sa određenim lekovima bez prethodne konsultacije sa lekarom jer može doći do interakcije i nuspojava.
Da li je u redu unositi vitamin B5 samo putem suplemenata?
Idealno bi bilo da većinu potrebnih vitamina unosimo kroz ishranu, dok suplementacija može da posluži kao dodatna podrška onda kada je to neophodno.
U koje doba dana je najbolje unositi pantotensku kiselinu?
Vitamin B5 se može uzimati u bilo koje doba dana, ali se preporučuje njegovo uzimanje uz obroke radi bolje apsorpcije.
Šta može da uzrokuje deficit pantotenske kiseline?
Deficit može nastati zbog neadekvatne, odnosno neuravnotežene ishrane, povećanih potreba organizma ili zbog problema sa apsorpcijom nutrijenata iz gastrointestinalnog trakta.
Veza između pantotenske kiseline i koenzima?
Pantotenska kiselina je esencijalni vitamin koji se u organizmu pretvara u koenzim A. Koenzim A je ključan za mnoge metaboličke procese, uključujući sintezu i oksidaciju masnih kiselina. Bez adekvatnih količina pantotenske kiseline, sinteza koenzima A bi bila ugrožena, što bi negativno uticalo na energiju i metabolizam ćelija, te dovelo do određenih poremećaja i bolesti.
Kliknite da ocenite!
[Ukupno ocena: 3 Prosečna ocena: 5]

SVAKE SREDE U 9h u vaŠem inboxu

prijavite se na newsletter

Zajednica od

117 000+ pratilaca

Pratite sadržaj koji svakodnevno kreiram za vas, uz holistički pristup zdravlju, ishrani i životnim navikama.