Šta jesti u trenucima žudnje za hranom?

Žudnje za hranom govore mnogo o tome šta se dešava u organizmu, te je važno da ih ne zanemarujemo. U ovom blogu vam pišem o tome koje vrste žudnja za hranom postoje i šta jesti u tim trenucima.

Šta su žudnje za hranom?

Bez obzira na to da li žudite za slatkim, slanim, kiselim, gorkim ili umami ukusom (umami označava prijatan ukus, jedan od 5 osnovnih ukusa), žudnje govore mnogo o tome šta se dešava u vašem organizmu.

Kineska medicina kaže da su potrebne sve vrste ukusa u ishrani kako bi se postigla ravnoteža, jer svaki od njih ima određeni energetski efekat na ćelije organizma, kao i na unutrašnje vitalne ograne.

Međutim ni sa jednim ukusom ne treba preterivati. U savremenom društvu ljudi najčešće zloupotrebljavaju dve vrste ukusa – slano i slatko.

Previše slatke hrane uzrokuje bolove u kostima i gojaznost.
Previše kisele hrane zateže tkiva.
Previše slane hrane ubrzava puls i podiže krvni pritisak.
Previše gorke hrane isušuje kožu.
Previše hrane oštrog, oporog ukusa uzrokuje čvoriće u mišićima.

Šta znači sekundarna, a šta primarna hrana?

Da biste identifikovali koji faktori utiču na vaše žudnje za hranom, pre svega važno je da spoznate razliku između pojmova sekundarne i primarne hrane.

Primarna hrana je više od onoga šta nam je servirano u tanjiru. Ona predstavlja sve što nas čini ostvarenima kao bića i podrazumeva četiri ključna aspekta: ispunjenost u ljubavnom životu, redovnu fizičku aktivnost, ostvarenost na polju karijere, kao i duhovnu praksu, koja se ogleda kroz rad na sebi.

U drugu ruku, sve što svakodnevno unosimo u svoje telo putem ishrane zapravo predstavlja sekundarnu hranu.

Dakle, primarna hrana nas hrani iznutra i ne može biti kompenzovana bilo kojom namirnicom, čak i u slučaju potpuno izbalansirane ishrane. Stoga, ljubav, zagrljaji, dodir, poljupci, tople kupke, masaža, meditacija, muzika, zabava, sloboda, izražavanje, priroda, druženje sa prijateljima i druge životne stvari ishranjuje našu dušu.

Kada je primarna hrana uravnotežena i kada živimo ono što zaista želimo, hrana koju jedemo postaje sekundarna.

Šta jesti u trenucima žudnje za hranom?

U momentima kada žudite za hranom potrebno je da odaberete kvalitetne namirnice, koje će vas snabdeti potrebnim nutrijentima, ali i utoliti vašu žudnju.

1. Sveže voće

Najhranjivija slatka grickalica uvek će biti voće. Ako ste u pokretu, odaberite ono koje vam je najjednostavnije za konzumiranje, poput banane, narandže ili jabuke. Seckano sveže voće poput komadića dinje ili kriški grejpa takođe su pogodne opcije.

2. Sveže voće u kombinaciji sa puterom od orašastih plodova

Kriške voća, poput jabuka ili krušaka, umočite u malo putera od orašastih plodova za ukusnu grickalicu bogatu vlaknima i proteinima. Birajte one putere koji ne sadrže dodata ulja i šećere.

3. Crna veganska čokolada

Potražite brendove crne čokolade koji imaju visok procenat kakaoa, ne sadrže mlečne proizvode, te umesto industrijskog šećera sadrže prirodne zaslađivače niskog glikemijskog indeksa poput stevije. Bez obzira na kvalitet čokolade nemojte da preterujete sa količinom. Pojedite najviše do tri kockice.

4. Urme

Ukoliko žudite za slatkim ukusom možete pojesti urme. S obzirom na to da su veoma kalorične, pojedite najviše tri komada.

5. Avokado

Odličan je izbor u trenucima kada žudite za hranom, a ne možete da definišete ukus koji vam je potreban. Avokado sadrži brojne antioksidanse i zdrave masti, koje će vam pružiti potrebnu energiju.

6. Humus sa štapićima od povrća

Kada žudite za slanom hranom odaberite domaći humus, koji sami možete da napravite i kombinujte ga sa štapićima od povrća kao što cu celer i šargarepa. Ovde možete da potražite recepte za razne varijante humusa.

7. Kimči ili kiseli krastavci

Ukoliko žudite za kiselom hranom odaberite fermentisane namirnice poput kimčija ili kisele krastavce.

Recept za napitak sa makom

Ovo piće pomoći će vam da se rešite anksioznosti koja vam izaziva žudnju za hranom.

Sastojci:
4 šolje vode
¼ korena đumbira, oguljenog i seckanog na kolutove
½ šolje listova sveže nane
1 kašičica make u prahu

Priprema:
Prokuvajte 4 šolje vode pa u nju dodajte ¼ korena đumbira, koji ste prethodno ogulili i iseckali na kolutove, zatim ½ šolje listova sveže nane. Ostavite 25 minuta da se ohladi, te dodajte kašičicu make u prahu. Sipajte napitak u omiljenu šolju i uživajte u fantastičnoj kombinaciji ukusa.

Dnevnik emocija

Ljudi često jedu i kada nisu gladni, jer imaju potrebu da nahrane svoje emocije. U takvim slučajevima je najčešće u pitanju emotivno prejedanje.

Prvi korak u zaustavljanju emotivnog prejedanja jeste identifikovanje ličnih okidača koji izazivaju žudnju za hranom. U kojim situacijama posežete za određenim nezdravim namirnicama? Da li vas stres, osećaj praznine, neke druge negativne emocije teraju da pojedete nešto ili jedete pod uticajem društva? Da li možda prijatne situacije povezujete sa hranom?

Jedan od najboljih načina da identifkujete obrazac po kojem se emotivno prejedete, jeste da vodite dnevnik ishrane i raspoloženja. Svaki put kada se prejedete ili osetite potrebu da pojedete nešto da biste sebi udovoljili, odvojite trenutak da shvatite šta je to uzrokovalo potrebu za hranom. Zapišite u dnevnik šta ste jeli ili želeli da jedete, šta vas je uznemirilo, kako ste se osećali pre nego što ste jeli, šta ste osećali kada ste jeli i kako ste se osećali nakon jela. Vremenom ćete uvideti obrazac po kojem se emotivno prejedate. Nakon što identifkujete svoje okidače, sledeći korak je definisanje zdravijeg načina kako da nahranite svoja osećanja.