6 esencijalnih ulja za bolji san

Da li koristite esencijalna ulja? U ovom blog postu vam objašnjavam šta su zapravo esencijalna ulja i kojih 6 utiču na bolji san.

Šta su esencijalna ulja?

Esencijalna ulja su koncentrisana, tečna forma esencija biljaka, začinskog bilja, voća i cveća.

Koriste se u aromaterapiji, koja predstavlja komplementarnu i alternativnu praksu u medicini. Nastaju hladnim presovanjem i destilacijom delova biljaka pomoću vodene pare i vode. Brojne naučne studije utvrdile su da mirisne esencije biljaka mogu umanjiti stres, opustiti telo ali i poboljšati kvalitet sna.

Za terapijske svrhe mešavine eteričnih ulja prave se u kombinaciji sa baznim, neutralnim uljima poput kokosovog, bademovog i arganovog ulja. Tako spremljena mogu da se inhaliraju, upijaju u kožu putem kupki ili kroz razne preparate.

Upotreba esencijalnih ulja

Postoji nekoliko načina upotrebe esencijalnih ulja, koji zavise od vrste ulje i njihove namene. Budući da različita ulja različito deluju na ljude, pre upotrebe konsultujte se sa lekarom.

1. Inhalacija

Esencijalna ulja se najčešće upotrebljavaju inhalacijom, odnosno udisanjem lekovitih supstanci iz ulja putem pare, koja nastaje difuzijom ulja u vodi. Veruje se da udisanjem pare molekuli ulja putuju od olfaktornih nerava do mozga. Neka ulja, poput bergamovog, aktiviraju područja u mozgu koja kontrolišu emocije, kao što je hipotalamus, te podstiču proizvodnju serotonina, hormona sreće.

2. Lokalna primena

Esencijalna ulja možete da koristite za kožu i masažu, ali prvobitno ih isprobajte na manjoj površini kože, kako biste proverili da li mogu proizvesti neke negativne posledice, kao što su crvenilo kože ili osip. Sačekajte 24 sata da vidite da li će doći do reakcije, tek nakon toga ih možete bezbedno koristiti.

3. Oralna upotreba

Oralna upotreba esencijalnih ulja se ne preporučuje, jer mogu da oštete sluzokožu, ali i da ostave negativne posledice na bubege i jetru.

Esencijalna ulja za bolji san

Postoji nekoliko esencijalnih ulja koja umiruju, te pozitivno utiču na kvalitet sna.

1. Lavanda

Ulje lavande je jedno od najpopularnijih esencijalnih ulja, a brojna istraživanja ukazuju na njegovu sposobnost da uspavljuje. U okviru studije iz 2015. godine utvrđeno je da je esencijalno ulje lavande popravilo kvalitet sna kod grupe studenata.

2. Kamilica

Baš kao i čaj, esencijalno ulje kamilice umiruje, opušta, te popravlja kvalitet spavanja. Osim toga, pokazalo se da ublažava anksioznost, ali i probavne smetnje. Možete ga inhalirati ili koristiti za masažu.

3. Tamjan

Ovo ljuto i toplo esencijalno ulje koristi se vekovima unazad. Ublažava anksioznost, opušta, pa time utiče na kvalitet spavanja.

4. Valerijana

Valerijana se oduvek koristi za upravljanje poremećajima sna, naročito pozitivno utiče na ublažavanje insomnije. Ukoliko imate problem sa spavanjem, sipajte nekoliko kapi esencijalnog ulja valerijane na jastuk.

5. Pepermint

Bez obzira na jak i intenzivan miris, esencijalno ulje peperminta vam može pomoći da se opustite i uspavate. Takođe, kada se inhalira, može da ublaži različite probleme sa disanjem.

6. Kedar

Esencijalno ulje kedra se smatra prirodnim sedativom, a brojna istraživanja su pokazala da leči insomniju. Takođe je dokazano da pozitivno utiče na raspoloženje, te ublažava simptome anksioznosti.