Hrana koja jača imunitet

Na vašem tanjiru uvek treba da se nađe hrana koja jača imunitet. U ovom blogu vam izdvajam 10 namirnica koje obiluju vitaminima i mineralima, te vam mogu pomoći u borbi sa različitim infekcijama.

Hrana koja jača imunitet

1. Citrusi

Vitamin C povećava proizvodnju belih krvnih zrnaca, koje su ključne u borbi sa virusnim i bakterijskim infekcijama. Sadrže ga gotovo svi citrusi poput grejpfruta, narandže, madarine, limuna i limete.

Budući da naše telo ne proizvodi i ne skladišti vitamin C, potrebno je da ga unosite svakodnevno. Preporučena dnevna doza ovog vitamina iznosi 75 mg za žene i 90 mg za muškarce. Ako se odlučite za suplemente, izbegavajte uzimanje više od 2000 mg dnevno.

2. Crvena paprika

Da li ste znali da crvena paprika sadrži oko 3 puta više vitamina C od narandže? Osim toga bogata je i beta-karotenom, koji se u telu pretvara u vitamin A, a pozitivno utiče na zdravlje očiju i kože. Takođe i vitamin C, osim što jača imunološki sistem, poboljšava zdravlje kože.

3. Brokoli

Brokoli je izuzetno bogat brojnim vitaminima, kao što su vitamini A, C i E, drugim antioksidansima, mineralima, te biljnim vlaknima. Da biste sačuvali nutritivnu vrednost ovog povrća kuvajte ga što manje. Istraživanja su pokazala da je kuvanje na pari najbolji način da se sačuva što više hranljivih materija u brokoliju.

4. Beli luk

Beli luk je odavnina poznat kao prirodno sredstvo za borbu sa infekcijama. Takođe usporava otvrdnjavanje arterija usled nakuljanja plaka, te pomaže u snižavanju krvnog pritiska. Zahvaljujući velikoj koncentraciji jedinjenja koje sadrži sumpor, poput alicina, utiče na jačanje imunološkog sistema.

5. Đumbir

Koren ove egzotične biljke poseduje antiinflamatorna svojstava, te se koristi za prevenciju i lečenje prehlade. Smiruje kašalj, jača imunitet i umanjuje bolove u mišićima. Osim toga ublažava mučnine i delotvoran je u lečenju različitih stomačnih tegoba.

6. Spanać

Spanać se na ovoj listi nalazi ne samo zato što je bogat vitaminom C, već jer sadrži i brojne antioksidanse, te beta-karoten, čime utiče na jačanje imunološkog sistema.

Slično brokoliju, spanać je najzdraviji kada se kuva što manje, jer na taj način zadržava hranljive sastojke. Međutim, lagano kuvanje na pari olakšava apsorpciju vitamina A i omogućava oslobađanje drugih hranljivih sastojaka iz oksalne kiseline.

7. Bademi

Bademi su bogati vitaminom E, koji predstavlja ključan antioksidans za zdrav imunološki sistem. Budući da je rastvorljiv u mastima, zahteva prisustvo masti da bi se pravilno apsorbovao u orgaizmu. Zbog toga su orašasti plodovi odličan izbor jer osim vitamina E sadrže i zdrave masti.

Odraslima je potrebno samo oko 15 mg vitamina E svakog dana. Porcija badema, koja čini oko 46 celih, oljuštenih badema, pruža oko 100% preporučene dnevne doze vitamina E.

8. Kurkuma

Ovaj jarko žuti, gorki začin godinama se koristi kao antiinflamatorno sredstvo u lečenju osteoartritisa i reumatoidnog artritisa.

Istraživanje pokazuje da visoke koncentracije kurkumina, koji kurkumi pruža prepoznatljivu boju, mogu ublažiti oštećenje mišića izazvanog vežbanjem. Kurkumin jača imunološki sistem i predstavlja odličan antivirusni lek. Za ove tvrdnje potrebno je više istraživanja.

9. Zeleni čaj

I zeleni i crni čaj prepuni su flavonoida, vrste antioksidansa. Zeleni čaj se izdvaja po tome što sadrži i veliku količinu anitoksidansa epigalokatehin galat (EGCG).

Studije su pokazale da EGCG poboljšava imunološku funkciju organizma. Proces fermentacije kroz koji prolazi crni čaj uništava mnogo EGCG. S druge strane, zeleni čaj se pari i ne fermentira, pa je EGCG očuvan.

Zeleni čaj je takođe dobar izvor aminokiseline L-teanina, koja pomaže u proizvodnji određenih komponenti T-ćelija, vrste belih krvnih zrnaca koje imaju ključnu ulogu u ćelijskom imunitetu.

10. Pečurke

Razne vrste pečurki mogu pomoći organizmu u jačanju imunološkog sistema. Lekovite gljive kao što su shitake, reishi i maitake naročito su korisne. Mnoge od njih sadrže jedinjenja koja imaju antivirusna i antibakterijska svojstva, te pomažu organizmu u odbrani od raznih infekcija.