Kako da inspirišete decu da se hrane zdravo i budu fizički aktivna

Zdrav životni stil počinje kod kuće. Dečji um je poput sunđera, koji neprestano upija nove ideje i koncepte, te usvaja posmatrano ponašanje i uverenja. Deca mogu razviti zdrave prehrambene navike i ljubav prema fizičkom kretanju ako ih u ranom dobu upoznate sa ovim pojmovima. Najbolji način da nadahnete decu da vide blagodati zdravog izbora jeste i da ih sami praktikujete. Kao roditelj ključno je biti uzor. U nastavku pročitajte kako da inspirišete decu da se hrane zdravo i budu fizički aktivna.

Naučite ih blagodetima zdrave ishrane

1. Budite kreativni

Decu posebno privlači šarena, živopisna hrana, zato se trudite da spremate jela različitih boja, te ih servirajte da budu primamljiva na oko. Pire od povrća, poput tikvica i brokolija, dodajte testenini. Prelijte puterom od orašastih plodova i čia semenkama jutarnju ovsenu kašu. Dodajte laneno seme i šaku spanaća u smuti. Isecite raznovrsno bobičasto voće i banane, te ih poslužite kao voćnu salatu. Ovo je odličan način da decu u jelovnik postepeno uvodite nove hranljive namirnice. Iskoristite prirodnu slatkoću i ukuse voća, povrća i putera od orašastih plodova, kako biste manje pripamljivim namirnicama dopunili ukus.

2. Uključite celu porodicu u nabavku namirnica i spremanje obroka

Nadahnite ljubav dece prema domaćim jelima i svežim sastojcima tako što ćete ih uključiti u proces nabavke i pripreme hrane od samog početka. Dozvolite im da sami biraju recepte, odnosno namirnice od kojih ćete praviti obroke jedan ili dva dana u nedelji. Dok kuvate jelo, neka deca mešaju ili sipaju sastojke. Ukoliko učestvuju u pripremi hrane sa odraslom osobom, veća je verovatnoća da će želeti i da isprobaju pripremljena jela.

3. Jedite obroke zajedno

Zajednički porodični obroci mogu pomoći deci da razviju zdraviji odnos prema hrani. Određivanjem satnice obroka stvarate priliku da se povežete i uživate u zdravom obroku kao porodica. Na taj način pomažete deci da hranljive, zdrave namirnice povežu sa primarnom hranom.

4. BONUS SAVET: Zaboravite na izgovaranje reči ZDRAVO

Ukoliko za svaku namirnicu koju servirate deci naglasite da je zdrava, postoji mogućnost da će je deca u startu odbiti. Zato umesto da im namećete važnost konzumiranja određene hrane, bolje povežite hranu sa superherojima ili nečim iz okruženja. Na primer, objasnite im da je medved velik jer voli da jede pečurke. Takođe im ispričajte da je Popaj jak jer jede spanać. Osim toga, možete da se igrate sa namirnicama, pa da recimo za brokoli kažete da je u pitanju mini drvo. Dajte mašti na volju.

Naučite ih da budu fizički aktivna

1. Ohrabrite ih da budu fizički aktivna svakog dana na različite načine

Ako se deca u ranom uzrastu upoznaju sa različitim oblicima tehnologije, postoji mogućnost da se naviknu da ih koriste u svako doba dana, što verovatno smanjuje vreme koje provode u fizičkoj aktivnosti. Podstaknite svakodnevno kretanje dece ograničavanjem vremena koje provode za ekranom i izvođenjem u šetnju u prirodu ili park. Fizička aktivnost takođe može podrazumevati i obavljanje poslova oko kuće, pomaganje u bašti ili šetanju psa. Svakodnevna aktivnost je presudna za optimalno fizičko i mentalno zdravlje, a deca obraćaju pažnju na nju kada postane deo porodične rutine.

2. Uvedite zajedničku fizičku aktivnost

Nikada nije prerano usaditi deci ljubav prema pokretu. Bilo da se radi o času joge u koji možete da ih uključite ili o zajedničkoj vožnji bicikla, deca imaju brojne koristi od ranog susreta sa sportom. Naime, fizička aktivnost pozitivno utiče na njihovu ravnotežu i motoričku funkciju, te stimuliše njihova čula. Zajednička fizička aktivnost je takođe prilika da se povežete sa decom, te im pomognete da stvore lepe uspomene. Redovne porodične rekreacije mogu od fizičke aktivnosti napraviti ritual kojem se deca raduju.

3. Motivišite ih da se uključe u zajedničke sportove

Ako je moguće, pokušajte da decu uključite u lokalnu organizovanu fizičku aktivnost ili neki sportski tim. Organizovana fizička aktivnost pruža deci mogućnost da se socijalizuju, te da istraže svoje strasti i izraze se na zdrav način. Deca uspevaju da u organizovanim aktivnostima i zdravoj konkurenciji pruže više od sebe i povećaju samopoštovanje. Takođe, u tim okolnostima, grade prijateljstva koja mogu trajati ceo život.