Male tajne veganskih kuvara

Vegansku kuhinju odlikuju isključivo namirnice biljnog porekla, a potpuno izbegavanje životinjskih kao što su meso, mleko, jaja, sir, med i riba. Pravi je izazov u današnje vreme isključiti sve te namirnice i kuvati na biljnoj osnovi. Ako ste novi u veganskom kuvanju i još uvek ne znate koje namirnice životinjskog porekla možete zameniti biljnim, u nastavku bloga prepustite se otkrivanju čarobnih sastojaka koje nam je priroda poklonila. Na taj način će svi vaši stari i omiljeni recepti moći postati veganski uz samo nekoliko izmena. Ovo su male tajne veganskih kuvara.

Mleko

Kravlje mleko zamenite bademovim, pirinačnim, sojinim (organskim), heljdinim ili ovsenim. Budite oprezni pri kupovini ovih proizvoda, jer iako spadaju u zdravu hranu većina njih je puna šećera, aditiva i pojačivača ukusa. Da biste napravili buttermilk (mlaćenica), sipajte 1 kašiku jabukovog sirćeta ili limunovog soka u posudu za merenje, a zatim dodajte 15 kašika sojinog mleka i ostavite da odstoji 10-15 min.

Sir

Obavezno pročitajte etiketu, jer i neki veganski sirevi sadrže kazein, koji se teško vari. Ukoliko možete da nabavite pravi veganski sir koji vam se dopada, njega možete da koristite na isti način kao što ste koristili kravlji sir. Umesto kravljeg sira možete koristiti tofu, ali znajte da tofu sir nema kremastu i rastegljivu teksturu kao sirevi životinjskog porekla. Možda ćete morati dodatno da začinite tofu kako bi vaš recept nalikovao na onaj stari gde ste upotrebljavali običan sir. Savetujem da kupujete isključivo organski tofu, a da kod biljnog kačkavalja obavezno proverite sastav pre upotrebe.

Jaja

Kao zamenu za kajganu možete koristiti tofu koji ćete na kraju dinstanja posuti kurkumom da bi dobio žutu boju. Kajganu obogatite paradajzom, paprikom, crnim lukom, peršunovim listom. U veganskim tortama ili kolačima umesto jaja se koriste lan jaja, koja se prave tako što se 1 kašičica mlevenog lanenog semena pomeša sa 3 kašičice vrele vode, sačeka se nekoliko minuta, a potom se ta smesa koristi u receptu. Ova razmera odgovara jednom jajetu koje biste inače iskoristili. Umesto jaja za premazivanje kora pite, koristite sojino mleko.

Bujon od junetine ili piletine

Zamenite juneći ili pileći bujon sa bujonom od povrća, ili koristite biljne bujon kocke.

Maslac

Postoje maslaci za vegane na tržištu koji su dobra zamena za maslace životinjskog porekla. Obavezno pročitajte etiketu. Možda ćete želeti da razmotrite korišćenje ulja kao što su ulje repice, suncokreta, maslinovo ili kukuruzno umesto putera ili margarina (koji biste svakako trebali da izbegavate jer sadrži najnezdravije trans mast). Takođe, sojin maslac može u nekim receptima biti od koristi.

Jogurt

Umesto jogurta životinjskog porekla, možete praviti ili kupiti jogurte od soje i kokosa, koji su dobra zamena.

Pavlaka

Predlog recepta koji je savršena zamena: 1 šolja sirovih indijskih oraha (natopljeni u vodi preko noći), ¼ šolje + 2 kašike svežeg soka od limuna, ¼ kašičice morske soli, 1 kašičica hranljivog kvasca, ½ šolje vode. Priprema: stavite sve sastojke u blender i blendirajte na najjačoj brzini nekoliko minuta, stružite sa posude po potrebi krem do veoma glatke i kremaste strukture. Čuvajte u staklenoj tegli i dobro je zatvorite.

Majonez

Evo još jedan super recept. Za domaći veganski majonez vam je potrebno 150g indijskog oraha, 1/2 limuna, 1 čen belog luka, 2 kašike maslinovog ulja, voda i so. Iscedite limun, sitno iseckajte čen belog luka i zajedno sa maslinovim uljem staviti u blender. Zatim ubaciti indijski orah i posoliti, blendirati oko 1 minut uz povremeno dodavanje vode dok se ne dobije kremasta smesa.

Želatin

Male tajne veganskih kuvara podrazumevaju zdrave zamene. Ako treba da zamenite želatin u receptu, koriste agar pahuljice ili prah, ili kuzu skrob.

Med

Postoje razni prirodni zaslađivači na tržištu koje možete koristiti umesto meda. Međutim, svi oni se razlikuju po konzistenciji i slatkoći. Ukoliko pravite kolač po receptu gde ste pre koristili med, na početku ćete možda morati da eksperimentišete, da biste tačno utvrdili koji zaslađivač najbolje odgovara kao zamena u vašim receptima. Najzdraviji prirodni zaslađivači dozvoljeni u veganskom kuvanju su javorov sirup, agave sirup, kokosov šećer, pirinčani i ječmeni slad…

Šećer

U male tajne veganskih kuvara spadaju i zamene za šečer. Mnogi vegani ne jedu šećer, zato što neke kompanije koriste životnjiske sastojke u toku rafinisanja šećera. Drugi razlog protiv korišćenje šećera je zato što on spada u nezdrave zaslađivače i često je pun pesticida. Ako želite da zamenite kristalni šećer u receptu, alternativa je fruktoza, organski nerafinisan šećer od šećerne trske, kokosov šećer.

Čokolada

Sigurna sam da bi mnogi ljudi odustali od ideje da budu vegani ukoliko bi to podrazumevalo da ne smeju da jedu čokoladu. Međutim, lepe vesti su da postoje nemlečne veganske čokolade, kakao u prahu, sirove torte, čokoladice koje se lako nalaze u prodavnicama zdrave hrane. Umesto kakaa često se koristi rogač.

Meso

Umesto mesa možete koristiti mahunarke (pasulj, leblebija, sočivo, grašak, boranija). Od njih se lako prave burgeri koji podsećaju na one od mesa. Takođe, u prodavnicama zdrave hrane možete potražiti sejtan i tempeh, koji predstavljaju sjajnu alternativu.

Sladoled

Veštači zaslađivači, antibiotici i brojni aditivi deo su komercijalnih sladoleda. Kako biste izbegli neželjene sastojke možete kombinovati sveže i blendirano voće koje ćete zamrznuti u plastičnim kalupima. Takođe sa vama delim moj omiljeni recept za banana avokado sladoled za koji vam je potrebno: 2 banane iseckane i zamrznute, 1/2 avokada, iseckanog i zamrznutog, 1 kašika kakao praha ili sirovog kakao praha. Priprema: oguliti banane i pola avokada, a potom ih iseckati na komadiće, pa staviti na tanjir obložen pergament papirom u zamrzivač na sat vremena. Nakon sat vremena, sve sastojke stavite u blender i blendirajte ih dok ne dobijete glatku smesu. Za mekši sladoled, služiti odmah. Za čvršći sladoled, držati ga još u zamrzivaču najmanje sat vremena.