Šta jedu peskaterijanci?

Da li ste ikada čuli za peskaterijance? Peskaterijanstvo je, poput veganstva i vegetarijanstva, vrsta ishrane koja se zasniva na posebnoj grupi hrane, u ovom slučaju na ribi i namirnicama biljnog porekla. Mnogi ovu ishranu praktikuju jer veruju da je ishrana bazirana na mesu loša za životnu sredinu, ali veliki je broj i onih koji ovaj plan ishrane biraju radi zdravlja. Koje prednosti, a koje nedostatke ima peskaterijanstvo, pročitajte u nastavku.

Ko su peskaterijanci?

Peskaterijanci umesto piletine, ćuretine, svinjetine, junetine i drugih vrsta mesa biraju ribu i morske plodove. Zapravo, peskaterijanstvo je vegetarijasnka ishrana kojoj su dodati riba i morski plodovi.

Kako izgleda ishrana peskaterijanaca?

Riba i morski plodovi su ono na čemu je zasnovana peskaterijanska ishrana, ali pored toga peskaterijanci jedu povrće, voće, integralne žitarice, mahunarke, orašaste plodove, semenke, ali i jaja i mlečne proizvode.

Koje su prednosti peskaterijanske ishrane?

Ishrana koja se zasniva na namirnicama biljnog porekla, ribi i morskim plodovima ima brojne zdravstvene prednosti.

Pre svega, riba je sjajan izvor proteina – i to nemasnih. Za razliku od crvenog mesa, riba i morski plodovi sadrže malo zasićenih masti i mnogo omega 3 masnih kiselina.

Omega 3 masne kiseline u ribama poput lososa i skuše pomažu u smanjenju plaka koji se nakuplja u arterijama, te mogu sniziti nivoe triglicerida u krvi.

Brojne biljne namirnice, uključujući orahe i laneno seme, sadrže alfa-linoleinsku kiselinu (ALA), vrstu omega 3 masti. Međutim, ovaj tip omega 3 masti se ne pretvara lako u eikozapentaenoinsku kiselinu (EPA) i dokozaheksaenoinskau kiselinu (DHA) u telu, koje pozitivno utiču na zdravlje srca, mozga i na raspoloženje. Nasuprot tome, masne ribe, kao što su losos i sardine, sadrže EPA i DHA.

Istraživanja su pokazala da ukoliko konzumirate male količine crvenog mesa ili ga uopšte ne konzumirate, možete smanjiti rizik za razvoj gojaznosti i hroničnih bolesti kao što su bolesti srca i dijabetes. U isto vreme, dve porcije ribe nedeljno mogu poboljšati zdravlje srca.

Osim toga, morski plodovi su bogati i nekim drugim hranljivim materijama, poput vitamina B12, cinka i selena.

Nedostaci peskatarijanske dijete

Pored brojnih prednosti praktikovanja peskaterijanske ishrane, postoje i određeni nedostaci. Neke vrste ribe, kao što su tuna, sabljarka i morska riba, imaju umerene do visoke nivoe žive.

Živa je teški metal koji može uzrokovati brojne zdravstvene probleme, posebno kod beba i dece. Zbog toga stručnjaci preporučuje da deca, žene u reproduktivnom dobu, trudnice i dojilje uglavnom biraju ribu koja ima malo žive, poput divljeg lososa, skuše, haringe, sardina i pastrmke.