6 suplemenata za podizanje energije

Dobro izbalansirana ishrana, redovno vežbanje i adekvatan san najbolji su načini za održavanje prirodnog nivoa energije. Međutim ponekad je organizmu potreban dodatni podsticaj u formi suplemenata. Šta su suplementi, zašto se preporučuje da ih lekari prepisuju, te kojih šest su korisni za podizanje energije, pročitajte u nastavku.

Šta su suplementi?

Suplementi su dodaci ishrani, koji sadrže sastojke kao što su vitamini, minerali, biljke, aminokiseline i enzimi. Prodaju se u formi tableta, kapsula, praškova i tečnosti.

Neki suplementi osiguravaju dovoljnu količinu hranljivih materija koje su telu potrebne za optimalno funkcionisanje, dok drugi mogu pomoći u smanjenju rizika za razvoj različitih bolesti. Međutim, suplementi ne bi trebalo da zamene kompletne obroke, zato vodite računa da konzumirate raznovrsnu zdravu hranu.

Zašto se preporučuje da ih lekari prepisuju?

Mnogi suplementi sadrže aktivne sastojke koji mogu imati snažne biološke efekte na telo. Zahvaljujući tome u pojedinim slučajevima mogu negativno uticati na zdravlje, te uzrokovati štetne posledice, čak i opasne po život.

U ovim situacijama mogu predstavljati rizik za zdravlje:

1. Kada se kombinuje više različitih suplemenata.
2. Kada se konzumiraju u kombinaciji sa lekovima (bilo na recept ili bez recepta).
3. U slučaju kada se suplementi koriste kao zamena za lekove na recept.
4. Uzimanje previše nekih suplemenata, kao što su vitamin A, vitamin D ili gvožđe može izazvati različite zdravstvene probleme.
5. Neki suplementi takođe mogu imati neželjene efekte pre, tokom i posle operacije.

Dakle, obavezno se konsultujte sa lekarom pre uzimanja bilo kog suplementa.

Suplementi za podizanje energije

1. Ašvaganda

Ašvaganda je jedna od najvažnijih lekovitih biljaka u indijskoj ajurvedi, jednom od najstarijih medicinskih praksi na svetu. Smatra se da podiže energiju povećavajući otpornost tela na fizički i mentalni stres. U pitanju je adaptogena biljka koju možete da pronađete u praškastoj formi ili u kapsulama u svim bolje opremljenim prodavnicama zdrave hrane.

2. Vitamin B12

Zajedno sa drugim B vitaminima, vitamin B12 pomaže da se hrana koju jedete transformiše u energiju koju ćelije mogu da iskoriste. Prirodno se nalazi u raznim namirnicama životinjskog porekla, kao što su meso i riba.

3. Gvožđe

Gvožđe igra ključnu ulogu u proizvodnji energije u ljudskom telu. Kao komponenta crvenih krvnih zrnaca vezuje se za kiseonik, koji se apsorbuje kroz pluća i zatim taj kiseonik prenosi do ćelija po celom telu. Kiseonik tada postaje deo hemijskog procesa proizvodnje energije.

4. Melatonin

Melatonin je prirodni hormon koji igra ulogu u spavanju. Proizvodi se i luči u zavisnosti od doba dana – raste uveče i pada ujutru. Suplementacija melatoninom može biti efikasan način za ublažavanje nesanice, poremećaja spavanja koji pogađa oko 30% odraslih širom sveta. Budući da hronična nesanica može uzrokovati umor i nedostatak energije, suplement melatonina možete koristiti za prevazilaženje ovih tegoba. Naime, istraživanja su pokazala da osobama koje pate od sindroma hroničnog umora suplementi melatonina poboljšavaju koncentraciju i energiju dok istovremeno smanjuju umor.

5. Koenzim Q10

Koenzim Q10 je jedinjenje koje pomaže u generisanju energije u ćelijama. Čuva se u mitohondrijama ljudskih ćelija, koje su zadužene za proizvodnju energije. Osim toga, služi kao antioksidans, jer štiti ćelije od oksidativnog oštećenja.

Riba, meso i orašasti plodovi sadrže koenzim Q10, ali ne dovoljno da bi značajno povećali nivoe u telu. Stoga, suplementi koenzima Q10 mogu biti bolje rešenje za ublažavanje umora i podizanje energije.

6. Kreatin

Kreatin je supstanca koja se prirodno nalazi u mišićnim ćelijama. Pomaže mišićima da proizvode energiju tokom dizanja teških tereta ili vežbi visokog intenziteta. Suplemente kreatina najčešće konzumiraju sportisti i bodibilderi kako bi ojačali mišiće, poboljšali snagu i performanse vežbanja. Prirodno nalazi u crvenom mesu, živini i ribi.