6 zdravstvenih prednosti posta

Postom ne samo da odajete počast religiji kojoj pripadate, već pozitivno utičete na svoje fizičko i mentalno zdravlje. Naime, post podrazumeva uzdržavanje od telesnih užitaka. Pored toga što ima duhovni značaj, doprinosi i čišćenju organizma od masne, kalorične i procesovane hrane. U nastavku vam izdvajam 6 naučno dokazanih zdravstvenih prednosti posta.

6 zdravstvenih prednosti posta

1. Poboljšava kontrolu šećera u krvi smanjenjem rezistencije na insulin

Nekoliko studija je otkrilo da post može poboljšati kontrolu šećera u krvi, što bi moglo biti posebno korisno onima koji boluju od dijabetesa.

U stvari, jedno istraživanje sprovedeno na 10 ljudi sa dijabetesom tipa 2 pokazalo je da je kratkotrajni post značajno smanjio nivo šećera u krvi.

Druga studija je pokazala da su i isprekidani i periodični post jednako efikasni u smanjenju rezistencije na insulin kao i ograničavanje unosa kalorija.

2. Smanjuje upale u organizmu

Iako je akutna upala normalan imunološki odgovor organizma na različite infekcije, hronična upala može imati ozbiljne posledice po vaše zdravlje.

Neke studije su otkrile da post može ublažiti upale, te poboljšati zdravlje celokupnog organizma. Jedna studija sprovedena na 50 odraslih osoba pokazala je da je isprekidan post tokom jednog meseca značajno smanjio nivo markera upale.

Još jedna manja studija u okviru koje su ljudi postili 12 sati dnevno tokom jednog meseca, došla je do istih zaključaka.

3. Može poboljšati zdravlje srca

Promena načina ishrane i stila života jedan je od najefikasnijih načina za smanjenje rizika za razvoj srčanih bolesti.

Neka istraživanja su otkrila da praktikovanje posta može biti posebno korisno kada je reč o zdravlju srca. Jedna studija otkrila je da je osam nedelja intermitentnog posta uticalo na smanjenje nivoa „lošeg“ LDL holesterola u krvi za 25% i triglicerida za 32%.

Druga studija sprovedena na 110 odraslih gojaznih osoba pokazala je da je post pod medicinskim nadzorom tokom tri nedelje značajno smanjio krvni pritisak, kao i nivoe triglicerida, ukupnog holesterola i „lošeg“ LDL holesterola u krvi.

4. Pojačava funkciju mozga

Iako su istraživanja uglavnom ograničena na ispitivanjima na životinjama, nekoliko studija je otkrilo da bi post mogao imati snažan efekat na zdravlje mozga.

Jedno istraživanje na miševima pokazalo je da je praktikovanje isprekidanog gladovanja 11 meseci poboljšalo i funkciju mozga i strukturu mozga.

Druga studija na životinjama pokazala je da post može povećati stvaranje nervnih ćelija radi poboljšanja kognitivnih funkcija.

Međutim, potrebno je više studija da bi se procenili efekti posta na rad mozga kod ljudi.

5. Pomaže pri mršavljenju

Teoretski, uzdržavanje od određene hrane i pića može da smanji ukupan unos kalorija, što naposletku dovodi do povećanog gubitka kilograma.

Neka istraživanja su takođe otkrila da kratkotrajni post može ubrzati metabolizam povećavanjem nivoa neurotransmitera noradrenalina, što može poboljšati gubitak kilograma.

Druga studija je utvrdila da je isprekidan post tokom 3-12 nedelja podjednako efikasan u stimulisanju gubitka kilograma kao i kontinuirano ograničavanje kalorija.

6. Može pomoći u prevenciji raka i povećati efikasnost hemoterapije

Studije na životinjama ukazuju na to da post može biti od koristi za lečenje i prevenciju raka.

U stvari, jedno istraživanje na pacovima pokazalo je da je periodični post pomagao u blokiranju razvoja tumora.

Slično tome, druga studija pokazala je da je nekoliko ciklusa posta jednako efikasno za usporavanje rasta tumora kao i hemoterapija.

Uprkos ovim obećavajućim istraživanjima, potrebne su dodatne studije kako bi se utvrdilo kako post može uticati na razvoj i lečenje raka kod ljudi.