Kako da izbegnete nagle promene raspoloženja tokom “dijete”?

U ovom blogu vam predstavljam nekoliko saveta kako da izbegnete nagle promene raspoloženja tokom dijete, a da ostanete na dobrom putu, te naposletku ostvarite svoje ciljeve.

Često držanje kratkotrajnih i izuzetno restriktivnih dijeta može ozbiljno uticati na raspoloženje i ponašanje osobe koja se podvrgava restriktivnim režimima. Dakle, pre nego što zaronimo u temu promene raspoloženja, osvrnimo se na važnost razumevanja funkcija organizma i obezbeđivanja kvalitetnih obroka u toku dana, kako biste sjajno funkcionisali i u toku procesa korigovanja telesne težine. Ovom temom se posebno bavim kroz “Online grupni coaching program”, kada edukujem ljude o značaju unosa glavnih makronutrijenata (proteini, masti, ugljeni hidrati), da bi ostvarili željene ciljeve, ali i sprečili nagle promene raspoloženja tokom procesa mršavljenja. Sa vama u nastavku delim neke od značajnih koraka na tom putu:

1. Fokusirajte se na hranu koja je bogata vitaminima i mineralima

Jedite manje, više se krećite i vežbajte. To je tajna gubitka kilograma, zar ne?

Naime, prema brojnim istraživanjima, kada ograničavamo unos kalorija, dolazi do hemijskih promena u mozgu, koje mogu uticati na promenu raspoloženja. Kad smo gladni, nivoi serotonina u mozgu – neurotransmitera koji reguliše raspoloženje, apetit i san – variraju i otežavaju kontrolu stresa i raspoloženja.

U studiji iz 2011. godine, nivoi hormona stresa, kortizola, bili su viši kod žena koje su praktikovale ishranu od 1200 kalorija. Dakle, većina žena bi trebalo da konzumira najmanje 1500 kalorija dnevno, čak i više ukoliko vežba, da bi nivo šećera u krvi bio stabilan. Time bi se izbegle promene raspoloženja tokom dijete.

Umesto da brojite kalorije, vodite računa da jedete kvalitetne namirnice u njihovom prirodnom obliku. Izbacite sve industrijske proizvode, koji sadrže rafinisane šećere i druge veštačke dodatke.

2. Ne bojte se masti

Oko 60% mozga sačinjeno je od masti, a omega 3 masne kiseline su posebno važne za pravilno funkcionisanje neurona. One popravljaju raspoloženje, ali i podstiču mršavljenje.

Dakle, jedite ribu poput divljeg lososa, skuše i sardine, ali i alge, školje, škampe, te organsko meso i jaja. Ukoliko ste vegan ili vegetarijanac, odaberite orahe, čia semenke i mleveno laneno seme, jer takođe sadrže omega 3 masne kiseline.

3. Ne plašite se ugljenih hidrata

U studiji objavljenoj u magazinu ”Archives of Internal Medicine”, osobe koje su praktikovale dijetu sa malo ugljenih hidrata imale su viši nivo stresa od osoba koje su praktikovale dijetu sa malo masti. Naime, ograničavanjem ugljenih hidrata ometamo sposobnost mozga da sintetiše serotonin koji povećava nivo raspoloženja.

Birajte nerafinisane ugljene hidrate, kao što su integralne žitarice, povrće i voće. U potpunosti isključite industrijske proizvode koji sadrže rafinisani šećer i druge veštačke zaslađivače poput aspartama.

4. Kompenzujte nezdravu hranu zdravim varijantama

Da biste izbegli nagle promene raspoloženja pronađite zdrave zamene namirnicama koje ste odlučili da isključite iz ishrane, jer ste osvestili da vam njihovo konzumiranje ne ide u prilog da dostignete željenu težinu. Stoga, ako je sladoled vaša slabost, razmislite da kupovni sladoled koji sadrži veštačke zaslađivače, konzervanse, veštačke boje i aditive, zamenite biljnim recepturama koje ćete napraviti sami. Predlog za veganske sladolede potražite u mojoj e-knjizi gde se nalazi 19 recepata sladoleda.

Pored toga, ako vam je čokolada omiljeni slatkiš, odlučite se za crnu čokoladu sa visokim procentom kakaoa, umesto što ćete pojesti mlečnu čokoladu sa dodacima koje će otežati proces mršavljenja, ali i podstaći zapaljenske procese u telu. Evo recepta za čokoladu koju možete napraviti sami kod kuće:

Sastojci:
60 g kakao butera
40 g org kakaa u prahu
30 g agave sirupa
30 g kokosovog butera

Opciono:
20 g pečenog lešnika, grubo seckanog

Priprema:
Prvo otopiti kakao i kokosov maslac na pari, te nakon toga dodati i ostale sastojke. Kada se sjedine sastojci sipajte čokoladu u silikonske modlice. Po želji dodajte malo pečenog lešnika. Odložite sastojke u zamrzivač da se čokolada stegne, te je modlu stavite u frižider i konzumirajte kada osetite potrebu u kontrolisanim količinama. 🙂

5. Budite fizički aktivni, ali ne preterujte

Vežbanje je ključno za gubitak kilograma zbog toga što na taj način trošimo kalorije koje smo uneli kroz ishranu. Međutim, fizička aktivnost ima veliki značaj na otklanjanje stresa. Zapravo, vežbanje uzrokuje hemijske promene u mozgu koje podižu raspoloženje.

Ono što je važno da znate je i da previše rigorozne vežbe, koje traju duže od 60 minuta, mogu dramatično sniziti nivo šećera u krvi, što može pokvariti raspoloženje. Stoga, praktikujte umerene treninge, kojima ćete poboljšati mršavljenje, ali bez narušavanja raspoloženja.