Kako da prirodno povećate nivo oksitocina?

Šta je oksitocin, kako utiče na čovekov organizam, te kako da prirodno povećate nivo oksitocina, pročitajte u nastavku.

Šta je oksitocin i kako utiče na ljudski organizam?

Oksitocin je hormon čija je osnovna uloga da tokom porođaja izaziva kontrakcije materice, a tokom dojenja laktaciju, odnosno proizvodnju mleka u grudima majke. Zapravo on dovodi do kontrakcije glatkih mišićnih ćelija oko mlečnih žlezda dojke, što izaziva isticanje mleka.

S obzirom na to da se oslobađa tokom porođaja i dojenja, oksitocin predstavlja ključni faktor u emocionalnom povezivanju roditelja i dece. Osim toga, grljenje, maženje, ljubljenje i seksualna intimnost mogu podstaknuti njegovu proizvodnju, što takođe ojačava emocionalne veze među ljudima.

Zahvaljujući ovim efektima oksitocin se grupiše sa ostalim hormonima sreće, za koje se zna da imaju pozitivan uticaj na raspoloženje i emocije. Zovu ga još i hormon ljubavi.

Čovekovo telo samo proizvodi oksitocin, a postoje i različiti prirodni načini na koje možete povećati nivo oksitocina. Evo kako.

Prirodni načini za povećanje nivoa oksitocina

1. Joga

Praktikovanje joge ublažva simptome depresije, anksioznosti i stresa, popravlja raspoloženje, te može poboljšati sveukupan kvalitet života.

Takođe, studija iz 2013. godine sugeriše da joga može povećati proizvodnju oksitocina. Naime, ova studija imala je za cilj da istraži da li bi joga mogla da pomogne u povećanju oksitocina kod ljudi sa šizofrenijom. Prema rezultatima istraživanja kod 15 pacijenata, koji su mesec dana praktikovali jogu, povećan je nivo ovog hormona.

2. Slušanje muzike

Muzika popravlja raspoloženje, jača motivaciju i fokus. Osim toga, poboljšava sposobnost stvaranja društvenih veza – efekat povezan sa oksitocinom.

Istraživanja o ovoj temi još uvek nema dovoljno, ali nekoliko manjih studija pronašlo je dokaze koji ukazuju na to da muzika može pomoći u povećanju nivoa oksitocina u čovekovom telu.

3. Masaža

Studija iz 2012. godine, u kojoj je učestvovalo 95 odraslih osoba, pronašla je dokaze koji ukazuju na to da 15 minuta masaže ne samo da može da pomogne ljudima da se opuste, već može i da poveća nivo oksitocina.

To je još jedan od razloga zašto ste nakon masaže bolje raspoloženi, te manje anksiozni.

4. Druženje sa prijateljima

Blisko prijateljstvo može značajno promeniti vaše emocionalno stanje. Zahvaljujući lučenju oksitocina druženje sa prijateljima vam može pomoći da se osećate prihvaćeno i manje usamljeno.

Što više vremena provodite zajedno, vaša povezanost je sve jača.

5. Kuvanje i deljenje hrane

Neka istraživanja sugerišu da deljenje hrane može povećati nivo oksitocina. Setite se dana iz osnovne škole kada ste užinu delili sa drugom decom i na taj način sklapali prijateljstva.

Prilikom pripreme obroka sa nekim ne delite samo gotovo jelo, već i vreme koje provodite zajedno, što može pozitivno uticati na vaše raspoloženje.

I ne zaboravite, sam čin konzumiranja hrane može da proizvede zadovoljstvo, odnosno da pokrene oslobađanje oksitocina.

6. Meditacija

Svakodnevno praktikovanje meditacije može vam pomoći da ublažite stres i anksioznost, poboljšate raspoloženje, te steknete više empatije prema sebi i drugima. To uveliko doprinosi povećanju osećaja povezanosti i jačanju vaših odnosa sa drugima.

Kada tokom meditacije usmerite misli o ljubavi, saosećanju i dobroj volji prema sebi ili nekome koga volite, povećavate nivo oksitocina u telu.

7. Maženje kućnih ljubimaca

Istraživanja sugerišu da se kod ljudi i pasa fizičkim kontaktom, kao što je maženje, povećava nivo oksitocina. Zahvaljujući tome maženje psa može biti utešno kada ste uznemireni. Oksitocin proizveden vašom interakcijom pomaže vam da se osećate bolje.

Iako se ovo istraživanje bavi samo interakcijama čoveka i psa, maženje mačke ili nekog drugog kućnog ljubimca verovatno će imati sličan efekat.

8. Grljenje i maženje

Drugi oblici fizičke bliskosti, poput maženja ili grljenja sa vama dragim osobama, takođe mogu pokrenuti proizvodnju oksitocina u telu.

Zato odvojite nekoliko trenutaka za dobar, dug zagrljaj sa partnerom, detetom ili prijateljima.

9. Seksualna intimnost

Seksualna intimnost uz ljubljenje, a posebno orgazam, jedan je od ključnih načina za povećanje nivoa oksitocina.

Osim što vam može popraviti raspoloženje, seksualni odnos vam može pomoći da se osećate bliže i povezanije sa partnerom.

10. Darivanje i pomaganje drugima

Altruistično ili nesebično ponašanje takođe može pospešiti oslobađanje oksitocina.

U situacijama kada pomažete drugome, poklanjate nešto ili se ljubazno obraćate nekome, podstičete proizvodnju ovog hormona. Time što nekom drugom ulepšate dan, upotpunićete ga i sebi, te popraviti svoje raspoloženje.

Dakle, ako možete, živite život velikodušno. 🙂