fbpx

LETNJI DETOKS PROGRAM 22-26.7.

Kako se priprema riba?

Riba je izuzetno zdrava. Međutim, način na koji je pripremate može da promeni njen nutritivni sastav. U ovom blog postu vam pišem o tome koje sve metode pripreme ribe postoje, te koja od njih je najzdravija.

Vrste ribe, njihov nutritivni profil i zdravstvene koristi

Naučno je dokazano da redovno konzumiranje ribe može da smanji rizik za razvoj brojnih bolesti, uključujući bolesti srca, moždani udar i depresiju. Zato vam preporučujem da ribu jedete najmanje jednom ili dva puta nedeljno.

Postoji mnogo vrsta ribe, ali osnovna podela u nutricionizmu je ona na masne i nemasne (vitke).

I jedne i druge su veoma hranljive, te sadrže veliku količinu visokokvalitetnih proteina, ali masne ribe su naročito dobre za ljudsko zdravlje, budući da su bogatije omega 3 masnim kiselinama i vitaminom D.

Kao što sam više puta pisala, omega 3 masne kiseline smanjuju rizik za razvoj kardiovaskularnih oboljenja i karcinoma, te ublažavaju zapaljenske procese u organizmu. Nedostatak vitamina D povezan je sa većim rizikom za razvoj bolesti srca, dijabetesa, karcinoma, demencije i različitih autoimunih bolesti.

Neke studije su utvrdile da konzumiranje nemasne ribe takođe ima zdravstvene prednosti za čovekov organizam, kao što je manji rizik za nastanak metaboličkog sindroma.

Načini pripreme ribe

1. Pečenje

Ribu možete da pečete na roštilju ili u rerni. Obe ove metode predstavljaju brze načine za pripremu ribe bez ili sa dodavanjem masti ili ulja, prilikom čega se riba peče na visokim temperaturama.

Razlika je u tome što se za pečenje ribe na roštilju toplota primenjuje odzdo, a za pečenje u rerni odozgo.

Prilikom ovakve pripreme ribe mogu nastati štetna heterociklična jedinjenja, čiju količinu možete da umanjite ukoliko izbegavate pečenje ribe na otvorenom plamenu, ako ribu pečete vrlo kratko, te izbegavate ugljenisanje mesa. Takođe vam u tome može pomoći i premazivanje ribe marinadom pre pečenja.

2. Prženje u tiganju

Prženje u tiganju i duboko prženje su načini pripreme ribe na visokim temperaturama uz upotrebu masti ili ulja. Za duboko prženje koristi se mnogo veća količina masti ili ulja, nego za prženje u tiganju.

Tokom prženja, riba će apsorbovati deo masti, te će se na taj način povećavati sadržaj kalorija u ribi, ali i promeniti odnos masti koje riba prirodno sadrži.

Na primer, kada se riba prži na ulju koje sadrži velike količine omega 6 masnih kiselina, količina omega 6 se povećava u ribi. Visoke temperature prženja takođe mogu uzrokovati stvaranje većeg broja štetnih jedinjenja.

Ako se odlučite za ovaj način pripreme ribe odaberite ulje koje je stabilno na visokoj temperaturi i koje će ribi dodati zdravije masti.

3. Kuvanje na pari

Prilikom kuvanja ribe na pari koristi se voda. Riba se kuva u posebno dizajniranoj šerpi ili se u običnu šerpu sipa voda, a potom se preko nje stavi cediljka u kojoj će se kuvati riba kada voda provri. Ovaj način kuvanja je bez dodavanja masti ili ulja, te se time ne povećava kalorijska vrednost ribe, niti menja odnos masti koje riba prirodno sadrži.

Prilikom kuvanja na pari, riba se kuva na nižim temperaturama, što pomaže u očuvanju hranljivih materija i umanjuje mogućnost stvaranja štetnih jedinjenja.

Za spremanje ribe na pari mogu se koristiti gotovo sve vrste riba. Ovo je najzdraviji i najbezbedniji način pripreme ribe.

4. Priprema sirove ribe

Sirova riba se obično koristi za pripremu sušija, ali postoje i vrste koje se mogu zasebno jesti u sirovom obliku, poput lososa i tune.

Sirova riba jeste zdrava, ali konzumiranje sirove ribe može da uzrokuje trovanje hranom. Naime, pripremom ribe na visokim temperaturama uništavaju se bakterije i paraziti u njoj.

Ako odlučite da jedete sirovu ribu, izaberite onu koja je prethodno bila zamrznuta. Zamrzavanjem se uništavaju paraziti prisutni u ribi, ali nažalost ne i svaki štetni mikroorganizam.

Konzumiranje sirove ribe ne preporučuje se osobama koje imaju visok rizik za razvoj stomačnih tegoba. Takođe, ne preporučuje se osobama sa oslabljenim imunološkim sistemom, kao ni trudnicama.

Kliknite da ocenite!
[Ukupno ocena: 0 Prosečna ocena: 0]

SVAKE SREDE U 9h u vaŠem inboxu

prijavite se na newsletter

Zajednica od

117 000+ pratilaca

Pratite sadržaj koji svakodnevno kreiram za vas, uz holistički pristup zdravlju, ishrani i životnim navikama.