Koji je optimalan nivo vitamina D

Postoji zabuna oko toga koliko nam je vitamina D zaista potrebno i koje nivoe treba da održavamo u telu za optimalno zdravlje. Stoga, odlučila sam da se malo detaljnije pozabavim ovom temom.

Uloga i značaj vitamina D

S obzirom na savremeni stil života i činjenicu da ljudi mnogo vremena provode u zatvorenom prostoru, nedostatak vitamina D, koji dobijamo od sunčeve svetlosti, te iz različitih namirnica, vrlo je česta pojava.

Nedostatak ovog vitamina dovodi do slabljenja kostiju, što uzrokuje razvoj bolesti poput rahitisa kod dece i osteoporoze kod odraslih. Takođe manjak vitamina D slabi imunološki sistem, te može da uzrokuje kardiovaskularne bolesti, depresiju, dijabetes i multipla sklerozu. Brojna istraživanja nedostatak vitamina D povezuju i sa određenim vrstama raka.

Kao regulator imunološkog sistema, vitamin D je apsolutno neophodan za dobro zdravlje.

Dva oblika vitamina D

Suplement vitamin D postoji u dva glavna oblika:

Vitamin D2 (ergokalciferol)
Vitamin D3 (holekalciferol)

Vitamin D2 i D3 nisu jednaki kada je u pitanju status vitamina D u organizmu. Oba se efikasno apsorbuju u krvotok. Međutim, jetra ih metaboliše drugačije. Vitamnin D2 jetra metaboliše u 25-hidroksivitamin D2, a vitamin D3 u 25-hidroksivitamin D3. Ova dva jedinjenja su zajednički poznata kao kalcifediol. Kalcifediol je glavni cirkulišući oblik vitamina D, a njegovi nivoi u krvi reflektuju status ukupnog vitamina D u organizmu. Svakako, smatra se da D3 značajnije poboljšava nivo ovog vitamina u organizmu, stoga se prilikom kupovine suplementa odlučite za njega.

Kako se meri nivo vitamina D

Status vitamina D u organizmu može da se proveri analizom krvi, a meri se ukupna količina 25-hidroksivitamina D u serumu krvi ili 25(OH)D (Kalcifediol). Nivo 25(OH)D je biomarker koji odražava status vitamina D u celom telu.

Optimalan nivo vitamina D

Ako ste ikada testirali nivoe vitamina D u serumu ili istraživali na internetu o ovoj temi, verovatno ste naišli na podatak da optimalan nivo vitamina D iznosi 75 nmol/L – ali to nije tačno. Zapravo, 75 nmol/L je donja granica potrebne količine ovog vitamina.

Zašto je 125 nmol/l optimalna količina D vitamina?

Postizanje optimalnog nivoa vitamina D u iznosu od 125+ nmol/l (50 ng/ml) imperativ je za zdravlje imuniteta, zdravlje kostiju i još mnogo toga. Brojne studije su pokazale da je ovo prosečan ili srednji nivo vitamina D, koji ima značajan uticaj na zdravlje imuniteta, uravnoteženo raspoloženje i još mnogo toga.

Kako da dosegnete optimalan nivo vitamina D

Uzimajući u obzir da porcija pastrmke od 85 g (koja je najbolji izvor vitamina D, kada je hrana u pitanju) ima samo 645 IU ovog vitamina, te da brojni faktori, kao što je boja kože i mesto gde živite, sprečavaju većinu ljudi da dostignu značajne nivoe vitamina D putem sunca, jedina opcija koja vam preostaje je suplementacija vitaminom D3.

Budući da koža proizvodi vitamin D kada je izložena suncu, u toku jeseni, a naročito tokom zime, pa sve do proleća, kada nema dovoljno sunčeve svetlosti, preporučujem vam da u krvi redovno proveravate stanje ovog parametra. Ukoliko imate nižu vrednost od preporučene, svakodnevno unosite suplement vitamina D3, koji ima ključnu ulogu u gotovo svim fiziološkim procesima u čovekovom telu.

Pošto je vitamin D rastvorljiv u mastima, važno je da ga unosite nakon obroka sa hranom koja sadrži zdrave masti, poput mesa, ribe, jaja, avokada ili maslinovog ulja, kako bi se maksimalno apsorbovao.