Šta je kazein?

Jeste li ikad čuli za kazein? U pitanju je mlečni protein, koji služi za izgradnju mišića i veoma često se koristi kao suplement.

U ovom blog postu objašnjavam šta sve treba da znate o kazeinu, uključujući kako deluje na čovekov organizam i koje su njegove zdravstvene prednosti.

Šta je kazein?

Kazein čini oko 80% ukupnih proteina u kravljem mleku, dok surutka čini preostalih 20%. Surutka je tečni deo mleka, dok je kazein gust kao sirup.

Kazein protein se pravi od obranog mleka. Prvo se surutka iscedi. Zatim se preostala mlečna skuta ispere vodom, ocedi, osuši i melje u prah.

Micelarni kazein je suplement proteina kazeina koji sportisti najčešće koriste za izgradnju mišića, a nalazi se na našem tržištu.

Kako ga naše telo vari?

I surutka i protein kazein su visokokvalitetni, kompletni proteini, što znači da sadrže svih devet esencijalnih aminokiselina. Aminokiseline su gradivni elementi proteina i potrebno je da ih unesete putem ishrane.

Uprkos sličnostima, telo vari i apsorbuje kazein mnogo sporije od surutke.

Prema istraživanjima, to je zato što kisela sredina u želucu uzrokuje zgrušavanje kazeina odnosno kazein se pretvara u gel. Dakle, telu je potrebno skoro dvostruko više vremena da svari i apsorbuje istu količinu kazeina, nego surutke.

Iz tog razloga, protein surutke se obično karakteriše kao brzo svarljiv protein, dok se kazein karakteriše kao sporo varljiv protein.

Kazein može biti alergen

Kao glavni protein koji se nalazi u mlečnim proizvodima, kazein je čest alergen. Ako ste alergični na mlečne proizvode, trebalo bi da izbegavate svu hranu i suplemente koji sadrže mlečne proteine, uključujući kazein i protein surutke u prahu.

Takođe bi trebalo da izbegavate kazein proteinski prah ako ste alergični na soju, jer mnogi proizvodi kazeina sadrže soju kao dodatak.

Smatra se da je bezbedno koristiti kazeinski proteinski prah, jer se većina – ako ne i sva – laktoza uklanja tokom procesa proizvodnje.

Simptomi koji ukazuju na to da ste alerični na kazein:

Ako ste alergični na kazein, konzumiranje ovog proteina može da uzrokuje brojne simptome poput:

crvenila kože
osipa
jakog bola u abdomenu
povraćanja
problema sa disanjem
anafilaktičkog šoka

Zdravstvene prednosti kazeina

1. Utiče na izgradnju mišića

Kazein je odličan izbor ako vam je cilj izgradnja mišića.

Uprkos sporijoj stopi varenja i apsorpcije, pokazalo se da izgrađuje mišiće na sličan način kao i protein surutke, kada se konzumira tokom vežbanja.

2. Umanjuje apetit

Mlečni proteini, posebno kazein, smanjuju apetit povećavajući osećaj sitosti, odlažući glad.

To je zato što je telu potrebno nekoliko sati da ga svari i apsorbuje.

Dakle, dodavanje kazeina u ishranu može biti od pomoći ako imate cilj da smršate ili se borite da ostanete siti između obroka.

3. Bogat je hranljivim materijama

Neki proteini kazeina u prahu odličan su izvor kalcijuma, te sadrže oko 50% dnevne doze ovog minerala.

Kalcijum podržava mnoge telesne funkcije povezane sa zdravljem kostiju, mišića i krvnih sudova.

Štaviše, protein kazein sadrži bioaktivne peptide za koje se pokazalo da snižavaju krvni pritisak na isti način kao i neki lekovi, koji se obično propisuju za snižavanje krvnog pritiska.