Šta se dešava u telu kada se prejedate tokom praznika?

Ako preterujete sa hranom tokom praznika ne samo da postoji mogućnost da se udebljate, već možete i preopteretiti digestivni sistem, te izazvati brojne probavne smetnje. Evo šta se sve dešava u telu kada se prejedate.

Prilikom okupljanja sa prijateljima i porodicom po ceo dan grickamo ukusna jela, uživamo u svečanim koktelima, uključujemo vino uz večeru i degustiramo brojne deserte prepune šećera.

Pre nego što se i za vreme ovih praznika prepustite neograničenoj količini zalogaja, proverite kakve to posledice može da ima na organizam.

Šta se dešava u telu kada se prejedate?

Dok se hrana kreće kroz digestivni trakt, želudac izlučuje hlorovodoničnu kiselinu da bi započeo proces varenja. Što više jedete, želudac proizvodi više kiseline. A određene količine kiseline mogu da probiju kroz jednjak i time uzrokuju žgaravicu.

Obilni obroci usporavaju varenje, te je u tom slučaju potrebno više vremena kako bi se hrana obradila. Kao posledica toga mogu se pojaviti gasovi, te dobro poznat osećaj nadutosti.

Tada se gotovo čitavo telo angažuje za varenje hrane, zbog čega dolazi više krvi u gastrointestinalni trakt. To znači da je na raspolaganju manje krvi za transport kiseonika i hranljivih sastojaka u druge delove tela, pa kao posledica toga mogu se pojaviti tromost i malaksalost.

To takođe dovodi do naglog skoka šećera u krvi, posebno ako unosite mnogo ugljenih hidrata ili rafinisanih namirnica. Kada šećer u krvi poraste iznad normalnog nivoa oslobađa se višak hormona insulina, što rezultira naglim naletom, ali i naglim padom energije. Telo tada misli da vam nije potrebna sva ta energija kao gorivo i počinje da je skladišti kao masnoću. Odatle i višak kilograma.

Ako ovoj kalorijskoj bombi dodate alkoholna pića verovatno ćete se osećati loše čitave noći, a možda i sutradan. Ujutru ćete se najverovatnije probuditi veoma gladni, jer je pankreas radio prekovremeno na preradi sve te hrane i pića.

To može da uzrokuje glavobolju, poteškoće sa koncentracijom i umor.

Kako da smanjite unos kalorija tokom praznika?

U prethodnom blogu sam pisala o ovoj temi, ali nije na odmet da se podsetimo šta je sve moguće da preduzmete kako biste smanjili unos kalorija.

Pre svega važno je da kontrolišete veličinu porcija, te da polovinu vašeg tanjira zauzme povrće, četvrtinu žitarice celog zrna (integralni pirinač, heljda, proso, raž, ječam, pšenica, ovas, kinoa…), a poslednju četvrtinu proteini, uz dodatak zdravih masti.

Pored toga organičite unos poslastica i alkoholnih pića jer su oni glavni uzrok unosa prevelike količine šećera. Birajte deserte bez industrijskog šećera, margarina i drugih aditiva, napravljene od prirodnih sastojaka kao što su voće i orašasti plodovi.