fbpx

LETNJI DETOKS PROGRAM 22-26.7.

Hašimotov sindrom i ishrana

Hašimotov tiroiditis, poznat i kao hronični limfocitni tiroiditis ili Hašimotov sindrom, predstavlja autoimunu bolest u kojoj imunološki sistem tiroidnu žlezdu doživljava kao strano telo, pa proizvodi antitela pomoću kojih je postepeno uništava. To znači da u štitnoj žlezdi „čuči“ hronično zapaljenje, a taj proces može da traje godinama, pre nego što se pojave prvi simptomi i utvrdi se da štitna žlezda luči manje hormona nego što je potrebno.

Ovo oboljenje, ukoliko se ne leči, može izazvati ozbiljne posledice na zdravlje čitavog organizma. Naime, oficijalna medicina Hašimotovom sindromu pristupa na taj način što lekari endokrinolozi propisuju prirodni hormon kao zamenu za onaj koji žlezda ne proizvodi dovoljno.

Bez obzira na to da li dobijate terapiju medikamentima ili ne, od ključne važnosti je da vodite računa o ishrani. Budući da štitna žlezda na proizvodi dovoljno tiroidnih hormona, metabolizam se usporava pa se kilogrami gomilaju. Pacijent oseća umor, bezvoljnost, depresiju, slabije pamti i teško se fokusira i koncentriše, i drugo.

Šta je Hašimotov sindrom i zbog čega nastaje?

U pitanju je autoimuna bolest koja napada štitnu žlezdu, odgovornu za proizvodnju hormona koji regulišu metabolizam. U ovom stanju, imunološki sistem greškom prepoznaje štitnu žlezdu kao pretnju i napada je, izazivajući upalu i eventualno smanjenje funkcije žlezde. Uzroci Hašimotovog sindroma nisu potpuno jasni, ali genetska predispozicija, hormonalne promene, preterani stres i izloženost određenim toksinima mogu igrati značajnu ulogu. Pregled kod endokrionologa, uz dodatne analize krvi, je neophodan kako bi se sa sigurnošću utvrdila bolest i započelo lečenje.

Koji su glavni simptomi Hašimotovog sindroma?

Česti simptomi

Umor i iscrpljenost – Hronični umor je jedan od najčešćih simptoma Hašimotovog sindroma jer usporeni metabolizam znači manje energije.

Povećanje telesne težine – Tiroidni hormoni se proizvodi u manjem broju, te se metabolizam usporava, što može dovesti do povećanja telesne težine.

Hladnoća – Osobe sa Hašimotovim sindromom često osećaju hladnoću, čak i kada je temperatura okoline prijatna.

Suva koža i kosa – Kada tiroidni hormoni padnu ispod optimalnog nivoa, to može dovesti do suve kože i kose, kao i do lako lomljivih noktiju.

Problemi sa pamćenjem i koncentracijom – Usporen rad štitne žlezde može uticati na kognitivne funkcije, uzrokujući poteškoće u koncentraciji i uopšte zaboravnost.

Ređi simptomi

Bol u mišićima i zglobovima – Nastala upala može izazvati bolove u mišićima i zglobovima.

Depresija – Hormonski disbalans može doprineti osećaju bezvoljnosti i depresiji.

Problemi sa plodnošću – Hormonske promene mogu uticati na menstrualni ciklus i plodnost.

Promene u glasu – Uvećanje štitne žlezde može izazvati promene u glasu, kao što je hrapavost.

Problemi sa probavom – Smanjena funkcija štitne žlezde može usporiti probavu, što dovodi do nadimanja i zatvora.

Goiter (uvećanje štitne žlezde) – U nekim slučajevima, štitna žlezda može postati uvećana, stvarajući primetno oticanje na vratu.

Hašimotov sindrom i kako se pravilno hraniti?

Najvažnije je da u potpunosti izbacite gluten jer podstiče stvaranje zapaljenskih procesa u organizmu. Žitarice koje sadrže gluten su pšenica, raž, ječam, kus kus, spelta. One se najčešće koriste u prehrambenoj industriji. Stoga, izbegavajte pekarske proizvode, ali i one gde primetite ove sastojke na deklaraciji.

Ne bi trebalo da jedete industrijski šećer, kao ni rafinisane masti. Umesto kravljeg mleka i sira možete koristiti biljne zamene, poput bademovog ili pirinčanog mleka, kao i organski tofu.

Vaša ishrana bi trebalo da se bazira na povrću, voću, mahunarkama, bezglutenskim žitaricama celovitog zrna (heljda, kinoa, intergralni pirinač, proso, palenta), orašastim plodovima, kao i na ribi i belom mesu.

Naročito jedite povrće i voće koje sadrži antioksidans glutation, koji stimuliše rad štitne žlezde.  Tu spadaju beli luk, avokado, špargle, bundeva, grejp i jaja. Povrće poput spanaća, kelja, brokolija i karfiola jedite u manjim količinama, i najbolje da bude termički obrađeno, jer sadrže goitrogene koji mogu da uspore proizvodnju tiroidnih hormona.

Omega 3 masne kiseline su veoma korisne u suzbijanju simptoma Hašimotovog sindroma. Zato vam preporučujem da kupite ovaj suplement, ali da pomenute masne kiseline unosite kroz hranu tako što ćete konzumirati ribu 2-3 puta nedeljno. Ne zaboravite na vitamin D, koji je odgovoran za jačanje imunološkog sistema i zaštitu od bolesti.

Preporučujem unos orašastih plodova, od kojih bih naročito izdvojila mlade orase jer sadrže jod čiji nedostatak može da bude uzrok ove autoimune bolesti. Ulja koja povoljno utiču su nerafinisana biljna ulja poput ekstradevičanskog maslinovog, susamovog, kokosovog, avokadovog i bundevinog.

Alge su takođe odličan izvor joda, ali i brojnih drugih minerala koji utiče na održavanje zdrave funkcije štitne žlezde. Možete ih kupiti u prodavnicama zdrave hrane, a neke od najpoznatijih su kombu, wakame, nori, arame, spirulina, hijiki. Koristite ih u kuvanju, dok spirulinu možete stavljati u smutije.

LIsta najboljih namirnica za obolele od Hašimotovog sindroma i jelovnik

Za osobe sa Hašimotovim sindromom, preporučuju se sledeće namirnice: povrće (posebno zeleno lisnato povrće), voće, bezglutenske žitarice (heljda, kinoa, integralni pirinač), riba (bogata omega-3 masnim kiselinama), orašasti plodovi i semenke (posebno laneno i čia seme), nerafinisana biljna ulja (ekstradevičansko maslinovo ulje, kokosovo ulje), fermentisane namirnice (kimči, kefir), alge (kombu, nori, spirulina).

Primer jelovnika

Doručak: Smuti sa spirulinom, bademovim mlekom, bananom i čia semenkama.

Užina: Šaka orašastih plodova i bobičasto voće.

Ručak: Salata sa kinoom, lososom, avokadom i spanaćem.

Užina: Šargarepa ili celer štapići sa humusom.

Večera: Ćuretina sa brokolijem na pari i kinoom.

Lista namirnica za izbegavanje za obolele od Hašimotovog sindroma

Osobe obolele od ove bolesti treba da izbegavaju sledeće namirnice: žitarice koje sadrže gluten (pšenica, raž, ječam), industrijski šećer, nezdrave masti, mlečne proizvode, prerađene i konzervirane proizvode, kofein (kafa, gazirani napici), alkohol i brzu hranu.

Šta je važno osim brige o ishrani?

Već od danas pokušajte da utičete na smanjenje nivoa stresa u vašem životu. Ovaj faktor veoma šteti štitnoj žlezdi, stoga uzmite život u svoje ruke i menjajte ono što vam ne odgovora.

Uvedite redovnu fizičku aktivnost, jer je ona neophodna za dobro zdravlje. Konsultujte se sa vašim lekarom koju aktivnost da izaberete u skladu sa telesnom težinom i nivoom fizičke spremnosti. Neki od mojih predloga za vas su plivanje, joga, vežbanje u teretani, košarka, fudbal, odbojka, tenis.

Koje su metode lečenja Hašimotovog sindroma?

Lekovi

Terapija koju endokrinolozi često prepisuju za ovu bolest, uključuje sintetički hormon štitne žlezde, kako bi se nadomestio nedostatak hormona.

Pregledi kod endokrinologa

Analize krvi i pregled kod endokrinologa je neophodan, i to redovno, kako bi se blagovremeno eventualno izmenila ili prilagodila terapija i obavljalo dalje adekvatno lečenje.

Prirodne metode

Osim standarnih terapija koje uključuju medikamente, posto je i neke prirodne metode koje podrazumevaju ishranu bogatu antioksidansima, suplementaciju vitaminima D i B12, kao i smanjenje stresa kroz razne tehnike poput meditacije, joge, ili nekih drugih umirujućih hobija.

Šta može da se desi ako ne vodite računa o ishrani i ostalim stvarima?

Nepravilna ishrana i zanemarivanje zdravih navika mogu dovesti do pogoršanja simptoma Hašimotovog sindroma, uključujući ozbiljan umor, depresiju, povećanje telesne težine, kognitivne probleme, kao i rizik od nastanka kardiovaskularnih bolesti.

Ko sam ja?

Ja sam sertifikovani health coach, holistički nutricionista, autor šest knjiga, kreator i organizator dva popularna programa ishrane – “5 dana detoks program” i “Green Method“ program.

Nakon ozdravljenja od karcinoma levog bubrega, od 2005. godine posvećena sam zdravom načinu života. Moj oporavak inspirisao je pronalaženje svrhe u daljem deljenju značajnih informacija i znanja u oblasti nutricionizma, te sam u Njujorku završila studije health coachinga, a potom sam u januaru 2014. godine osnovala Totally Wellness. Moja misija je da pomognem ljudima da uz zdravu ishranu unapređuju stil života.

Često postavljana pitanja?

Šta je Hašimotov sindrom (Hašimotov tireoiditis) i zbog čega nastaje?
Ovo stanje predstavlja autoimunu bolest koja napada štitnu žlezdu. Uzroci su kombinacija genetskih faktora, hormonskih promena i stresa.
Koji su najčešći simptomi Hašimotovog sindroma?
Najčešći simptomi su umor, povećanje telesne mase, osećaj hladnoće, suva koža i kosa, problemi sa pamćenjem i koncentracijom.
Koje namirnice su preporučljive, a koje bi trebalo izbegavati ako bolujete od Hašimotovog sindroma?
Preporučljive namirnice uključuju povrće, voće, bezglutenske žitarice, ribu, orašaste plodove, dok treba izbegavati gluten, industrijski šećer, masti, mlečne proizvode i druge prerađene proizvode.
Da li treba izbaciti gluten iz ishrane kod Hašimotovog sindroma?
Da, izbacivanje glutena može smanjiti zapaljenske procese u telu i uticati povoljno na simptome.
Koja hrana možda remeti apsorpciju lekova za štitnu žlezdu?
Terapija lečenje ove bolesti nekada može imati slabijeg udela zbog hrane koja remeti njenu apsorpciju. To je uglavnom Hrana bogata vlaknima, sojini proizvodi, kafa, kalcijum i gvožđe.
Koji vitamini i minerali su bitni za osobe sa Hašimotovim sindromom?
Vitamini D i B12, selen, cink i omega-3 masne kiseline su se pokazali kao bitni za osobe sa Hašimotovim sindromom.
Da li postoje studije o povezanosti ishrane i Hašimotovog sindroma?
Neke studije pokazuju pozitivan uticaj ishrane bez glutena i hrane bogate antioksidansima na simptome Hašimotovog sindroma, međutim naučnici još uvek istražuju povezanost ovog režima ishrane i pomenutog sindroma.
Koliko važna je raznovrsna ishrana kod Hašimotovog sindroma?
Raznovrsna i izbalansirana ishrana je ključna za održavanje optimalnog zdravlja i funkcije štitne žlezde.
Kliknite da ocenite!
[Ukupno ocena: 6 Prosečna ocena: 4.5]

SVAKE SREDE U 9h u vaŠem inboxu

prijavite se na newsletter

Zajednica od

117 000+ pratilaca

Pratite sadržaj koji svakodnevno kreiram za vas, uz holistički pristup zdravlju, ishrani i životnim navikama.