Kako se na prirodan način rešiti mučnine tokom putovanja

Kinetoza (stručan naziv za bolest kretanja) tokom putovanja može da uzrokuje simptome od blage mučnine do vrtoglavice, znojenja i povraćanja.

Mnoge stvari vam mogu pomoći u momentu, ali postoje i dugoročna rešenja koja možete da isprobate, poput uzimanja određenih suplemenata.

Kućni lekovi i metode

1. Umeboši šljive

Umesto lekova na putovanje nosim japanske umeboši šljive koje su izuzetno lekovite. Imaju visoku hranljivu vrednost i aktivno pomažu u uspostavljanju ravnoteže kiselina u želucu, koje u organizmu nastaju razgradnjom hrane, pa samim tim mogu da ublaže mučninu. Budući da su kiselog i slanog ukusa, a imaju veoma jako dejstvo na organizam, dovoljno je da pojedete pola do jedne šljive.

2. Akupresura

Akupresurna tačka duž zgloba nazvana nei-kuan (P6) može vam pružiti olakšanje. Postavite srednja tri prsta desne ruke na unutrašnjost levog zgloba. Vaša nei-kuan tačka nalazi se na mestu gde se oslanja kažiprst, odnosno između tetiva zgloba. Snažno pritiskajte zglob tokom četiri do pet sekundi.

3. Aromaterapija

Određeni mirisi, poput esencijalnih ulja đumbira i lavande, takođe mogu biti od pomoći. Esencijalno ulje mente koristi se za smanjenje mučnine kod pacijenata u bolnici. Potrebno je da utrljate nekoliko kapi ulja na čelo ili potiljak. Možete ga sipati i u uljni difuzor, kako bi se miris širio vazduhom. Osim toga, možete da udahnete miris iz bočice u kojoj se nalazi esencijalno ulje.

4. Kamilica i đumbir

Možete da napravite čaj od kamilice ili đumbira, budući da ove biljke pomažu u smirivanju želuca, smanjenju želučanih kiselina i opuštanju stomačnih mišića. Osim u formi čaja, đumbir možete uzimati i u obliku suplemenata. Prosečna doza đumbira je 550 miligrama (mg) dnevno, odnosno jedna kapsula dnevno.

5. Koren sladića

Koren sladića koristi se za smirivanje čireva na želucu, iritaciju želučane kiseline i pomaže u varenju. Takođe može pomoći u sprečavanju mučnine i povraćanja. Možete ga nabaviti u formi kapsula u svim bolje opremljenim apotekama.

6. Vitamin B6

Vitamin B6 često se koristi za lečenje mučnine i povraćanja u trudnoći. Osim toga, može pomoći i kod bolesti kretanja, mada je za ovu tvrdnju potrebno više istraživanja. Maksimalna dnevna doza za odrasle je 100 miligrama dnevno.

7. Aminokiselina oksitriptan (5-HTP) + magnezijum

Neki naučnici veruju da je nizak nivo serotonina u mozgu povezan sa bolestima kretanja i migrenom. Suplementi aminokiseline oksitriptan (5-HTP) i magnezijuma mogu pomoći u podizanju nivoa serotonina. Možete ih pronaći u bolje opremljenim apotekama, zasebno ili u kombinaciji.

Saveti za trenutno olakšanje

1. Fokusirajte se na jednu tačku

Fokusirajte se na jednu tačku, odnosno neki nepokretni objekat u daljini, jer je to jedna od taktika, koja pomaže kod vizuelnog podsticaja. Ukoliko ste u mogućnosti, promenite mesto u vozilu, te pređite napred. Mnogi ljudi kažu da sedenje na prednjem sedištu smanjuje simptome mučnine.

2. Nemojte čitati, niti gledati u ekran telefona dok ste u pokretu

Ljudi koji pate od tegoba tokom putovanja mogu imati problem sa čitanjem knjiga ili teksta na različitim uređajima. Ako se usredsredite na nešto izbliza, možda ćete pogoršati simptome. Razmislite o prelasku na audio knjige, muziku ili čak dremku kako biste prekratili vreme provedeno u pokretu.

3. Promenite položaj

Neki ljudi smatraju da im ležanje ublažava simptome bolesti kretanja. Za druge je stajanje možda bolji položaj. Opcije će zavisiti od vrste putovanja, pa eksperimentišite da biste uvideli šta vama najviše odgovara.

4. Udahnite vazduh

Otvorite prozor ili izađite na otvoreno dok vam traje mučnina. Ako vam vreme ili način putovanja to ne dozvoljavaju, okrenite otvore za vazduh prema sebi ili razmislite o upotrebi džepnog ventilatora, kojim možete da duvate vazduh u lice. Dim cigarete može pogoršati simptome.

5. Pojedite suve bezglutenske krekere

Konzumiranje laganih grickalica, poput suvih, bezglutenskih krekera, može ublažiti mučninu. Pojedite dva do tri komada, ne više. Teška, masna ili kisela hrana može vam pogoršati simptome, jer se sporo vari.

6. Pustite muziku

Pustite muziku kako biste skrenuli misli sa toga kako se osećate. Istraživači su otkrili da slušanje muzike može pomoći kod mučnine i drugih fizioloških simptoma povezanih sa bolestima pokreta.

7. Pijte vodu

Gutljaji hladne vode takođe mogu zaustaviti mučninu. Preskočite pića sa kofeinom, poput kafe i određenih gaziranih napitaka, koja mogu doprineti dehidraciji i pogoršati mučninu.