Zdrava ishrana kod endometrioze

Endometrioza je zdravstveni problem kod žena, koji može uključivati prekomerne menstrualne grčeve, te obilno menstrualno krvarenje. Budući da su ovi simptomi slični simptomima PMS-a, žene ih vrlo često zanemaruju. Zdrava ishrana kod endometrioze predstavlja važan korak jer može pomoći da ublažite simptome i posledice ovog stanja.

Ovo je ozbiljan zdravstveni poremećaj, koji može uzrokovati čak i neplodnost, a pojavljuje se najviše kod žena u tridesetim i četvrdesetim godinama.

Šta je endometrioza?

Endometrioza potiče od reči endometrijum – naziv za tkivo koje oblaže unutrašnjost materice odnosno unutrašnji sloj materice. Ako na kraju menstrualnog ciklusa ne dođe do začeća, materica gubi endometrijum.  To dovodi do ljuštenja i krvarenja, koje nazvamo menstruacijom.

Endometrioza nastaje kada tkivo slično sluzokoži materice raste izvan materice, na drugim delovima tela, kao što su jajnici, jajovodi, vagina, grlić materice, creva, bešika ili rektum. Retko se dešava da se endometrioza pojavljuje na drugim delovima tela, kao što su pluća, mozak i koža.

Dakle, tkivo nalik endometrijumu ponaša se na isti način kao i endometrijum – zgušnjava se, razgrađuje i krvari sa svakim menstrualnim ciklusom. Ali, pošto ovo tkivo nema načina da izađe iz tela, ono ostaje zarobljeno.

Simptomi endometrioze

S obzirom na to da je primarni simptom endometrioze bol u karlici, odnosno bolni menstrualni grčevi, mnoge žene ni ne pomišljaju na to da mogu imati endometriozu.

Intenzitet bola nije uvek pouzdan pokazatelj stepena ozbiljnosti stanja. Možete imati blagu endometriozu praćenu jakim bolom, ali možete imati i uznapredovalu endometriozu sa malo ili bez bola.

Pored toga, u simptome endometrioze spadaju i:

– hroničan (dugotrajan) bol u donjem delu leđa i karlice
– bol tokom ili nakon seksualnog odnosa
– bol u crevima
– bolno pražnjenje creva ili bol prilikom mokrenja tokom menstruacije
– krvarenje ili mrlje između menstruacije (ovaj simptom može biti uzrokovan nečim drugim osim endometriozom. Ukoliko vam se to često dešava, trebalo bi da posetite ginekologa.)
– neplodnost ili nemogućnost da zatrudnite
– stomačni (probavni) problemi koji uključuju dijareju, zatvor, nadimanje ili mučninu, posebno tokom menstrualnog perioda

S obzirom na simptome, endometrioza se često može pomešati sa drugim zdravstvenim stanjima, kao što su inflamatorna bolest karlice (PID), ciste jajnika ili sindrom iritabilnog creva (IBS) – stanje koje izaziva napade dijareje, zatvora i grčeve u stomaku.

Da li endometriozu možete sprečiti?

Endometriozu ne možemo sprečiti, ali možete smanjiti šanse za njen razvoj tako što ćete sniziti nivoe hormona estrogena u telu.

Takođe, lek za endometriozu ne postoji, ali su dostupni tretmani za simptome i posledice koje ona izaziva. Lekari najčešće prepisuju hormonske terapije, kao i operaciju.

Međutim, toplo vam savetujem da se okrenete i različitim prirodnim načinima na koje možete da ublažite simptome i posledice endometrioze, a pravilna ishrana je jedan od njih.

Zdrava ishrana kod endometrioze

Upala u organizmu i visok nivo estrogena mogu pogoršati simptome endometrioze. Nepravilni izbori u ishrani mogu uticati na oba faktora. 

Istraživanja su pokazala da postoji veza između endometrioze i ishrane sa malo voća i povrća. Pojedini naučnici smatraju da naročito citrusno voće može smanjiti rizik za nastanak endometrioze. 

Takođe, brojni drugi stručnjaci utvrdili su da velika količina masti u mesu podstiče telo da proizvodi hemikalije zvane prostaglandini, što može dovesti do veće proizvodnje estrogena. Ovaj dodatni estrogen može uzrokovati rast viška endometrijalnog tkiva.

Istraživanja su takođe otkrila da hrana bogata omega 3 masnim kiselinama, poput divljeg lososa i oraha, može biti od pomoći. Pored toga, transmasti mogu povećati rizik za razvoj endometrioze.

Takođe, izbegavajte alkohol i kofein. Konzumiranje kafe, drugih napitaka sa kofeinom i alkohola povećava šanse za razvoj endometrioze. 

Mnoga industrijski proizvedena hrana sadrži inflamatorne sastojke poput dodatog šećera, zasićenih masti i transmasti, koje mogu povećati rizik za nastanak endometrioze. 

Hrana koja ublažava simptome endometrioze

1. Zdrave masti poput omega 3 masnih kiselina ublažavaju upale

Budući da je endometrioza zapaljensko stanje, svaka upala u organizmu može da pogorša njene simptome. Omega 3 masne kiseline mogu smiriti upalu uzrokovanu endometriozom. Sadrže ih namirnice poput lososa, sardine, tunjevine, orašastih plodova, semenki, lanenog ulja i dr. 

Takođe i druge zdrave masti, koje imaju antiiflamatorna svojstva, mogu vam biti od pomoći. Njih ima u avokadu, maslinovom ulju, puteru od kikirikija i brojnim drugim namirnicama. 

2. Biljna vlakna uklanjaju višak estrogena 

Kao što sam već napomenula, prevelika količina estrogena može pogoršati simptome endometrioze kao što su grčevi i bol u karlici. Telo oslobađa višak estrogena u stolici. Zato bi trebalo da imate zdravo pražnjenje creva svaki dan. Ukoliko imate zatvor, nivoi estrogena mogu biti previsoki. U tom slučaju, neophodno je da unosite biljna vlakna, koja predstavljaju odličan lek za opstipaciju. 

Zdrava hrana je puna biljnih vlakana. Njih ima u povrću, voću, integralnim žitaricama, mahunarkama, lanenom semenu i brojnim drugim namirnicama. Postepeno povećavajte unos vlakana kako biste izbegli gasove, nadimanje i druge probavne smetnje. 

3. Hrana koja sadrži magnezijum opušta mišiće

Magnezijum vam može ublažiti menstrualne grčeve, koji su jedan od glavnih simptoma endometrioze. U namirnice koje ga sadrže spadaju crna čokolada, zeleno lisnato povrće, orašasti plodovi i mahunarke. 

4. Hrana koja sadrži cink poboljšava ovulaciju

Cink reguliše menstrualne cikluse, što je važno za hormonsku ravnotežu. Pomaže prilikom ovulacije, odnosno oslobađanja jajeta. Kada ovulirate, proizvodite progesteron, koji uravnotežuje estrogen. Ovulacija je takođe neophodna ako pokušavate da zatrudnite. Najbolji izvori cinka su piletina, ćuretina, ali i školjke.

Dakle, zdrava ishrana kod endometrioze bi trebalo da bude veoma važan segment kako biste ublažili simptome i posledice.