Zdravstvene prednosti pečuraka

Pečurke su izuzetno hranljive i predstavljaju jedan od biljnih izvora proteina. Na našem podneblju najčešće se upotrebljavaju šampinjoni, bukovača i lisičarka, ali sve češće i šitake pečurke. Posebno su korisne za osobe sa oslabljenim imunitetom. U ovom blog postu izdvojila sam osnovne zdravstvene prednosti pečuraka, kao i njihove nutrijente.

Nutrijenti koje pečurke sadrže:

1. Vitamin B

Pečurke su dobar izvor vitamina B, uključujući tiamin, riboflavin, B6 i B12. Ukoliko unosite dovoljnu količinu ovih B vitamina imaćete više energije, budući da pomažu telu da hranu koju konzumiramo pretvori u energiju.

2. Selen

Selen je esencijalni mineral koji deluje kao moćan antioksidans i podržava imunološki sistem. Istraživanja pokazuju da unos adekvatne količine selena može smanjiti rizik za razvoj određenih karcinoma, usporiti kognitivni pad, te potencijalno prevenirati bolesti srca.

3. Beta-glukani

Beta-glukani su oblik rastvorljivih biljnih vlakana, koji mogu pomoći u snižavanju holesterola, regulisati nivo šećera u krvi i osnažiti imunološki sistem.

4. Vitamin D

Pečurke su redak izvor hrane biljnog porekla bogat vitaminom D, koji podržava zdrav imunološki sistem, te pomaže u izgradnji i održavanju jakih kostiju. Budući da ga koža proizvodi kada je izložena suncu, u toku jeseni, a naročito tokom zime, pa sve do proleća, kada nema dovoljno sunčeve svetlosti, preporučujem da vitamin D3 unosite svakodnevno u vidu suplementa.

Zdravstvene prednosti pečuraka

1. Poseduju antiinflamatorna svojstva

Pečurke su, uprkos beloj ili braon boji, odličan izvor antioksidanasa. U stvari, one uglavnom sadrže istu količinu, ako ne i više antioksidanasa, nego živopisnije vrste povrća i voća. Na primer, istraživači su otkrili da jeftine bele pečurke imaju veći antioksidativni kapacitet od paradajza, zelene paprike, bundeve, tikvice, šargarepe ili boranije.

2. Pozitivno utiču na zdravlje mozga i poboljšavaju pamćenje

Studija iz 2017. godine otkrila je da pečurke sadrže visoku koncentraciju dva moćna antioksidansa, ergotioneina i glutationa, koji se bore sa slobodnim radikalima i mogu zaštititi organizam od neurodegenerativnih bolesti. Vrganji imaju najviše koncentracije ovih antioksidanasa, a sadrže ih i uobičajene bele pečurke šampinjoni.

3. Jačaju imunološki sistem

Razne vrste pečurki mogu pomoći organizmu u jačanju imunološkog sistema. Pored toga, deluju kao prebiotici koji jačaju creva, te time dalje koriste imunološkom sistemu.

4. Mogu da umanje rizik za nastanak određenih kancera

Višestruka ispitivanja na ljudima sugerišu da razne pečurke mogu pomoći u stimulisanju imunološkog sistema pacijenata sa kancerom na način da uspore rast tumora. Prva obimna studija, u okviru koje je ispitano 36 000 muškaraca iz Japana, sugeriše povezanost između konzumiranja pečurki i manjeg rizika za razvoj raka prostate.

5. Sprečavaju kardiovaskularna oboljenja

Istraživanja su pokazala da šitake pečurke štite od kardiovaskularnih bolesti, regulisanjem krvnog pritiska. Takođe sadrže sumporna jedinjenja koja podržavaju kardiovaskularnu funkciju.

6. Pomažu u korigovanju telesne težine

Pečurke sadrže malo kalorija, a zahvaljujući velikoj količini biljnih vlakana i proteina, organizam drže dugo sitim, pa predstavljaju odličan izbor za sve koji žele da smršaju. Jedna šolja prženih belih šampinjona sadrži samo 28 kalorija, a skoro 4 g proteina i 2 g biljnih vlakana.