Šta su prazne kalorije?

Da li vam se dešava da ubrzo nakon obroka budete gladni? Uzrok tome mogu biti prazne kalorije (u engleskom jeziku poznatije kao empty calories).

Naime, najkraće rečeno u prazne kalorije spada sva industrijska, masna i slatka hrana, koja ne sadrži hranljive sastojke potrebne telu za optimalno funkcionisanje, a bogata je kalorijama.

Takav način ishrane može negativno uticati na celokupno zdravlje organizma, a takođe može uzrokovati povećanje telesne težine.

Kako identifikovati prazne kalorije?

Da biste znali koja hrana sadrži prazne kalorije, potrebno je da čitate deklaracije. Posebno obratite pažnju na čvrste masti (u koje spadaju i transmasti) i dodate šećere.

Čvrste masti su masti koje ostaju čvrste i na sobnoj temperaturi, poput putera, margarina, svinjske masti i dr., a dodati šećeri su često sirupi i veštački zaslađivači, koji se dodaju hrani tokom obrade.

Ovi sastojci mogu učiniti da hrana ima odličan ukus, što ne znači da sadrži nutrijente, koji su telu potrebni za regeneraciju i funkcionisanje.

„Prazno“ doslovno znači „ne sadrži ništa“. Dakle, hrana koja sadrži prazne kalorije, zapravo sadrži malo ili nimalo esencijalnih vitamina i minerala. Drugim rečima, ova hrana ne pruža ništa vredno telu, osim kalorija koje stvaraju višak kilograma i masti.

Namirnice koje treba da izbegavate

Kako biste izbegli unos praznih kalorija iz ishrane je potrebno da izbacite zapakovane, prerađene prehrambene proizvode poput:

– peciva, kao što su pakovani kolači, kolačići, krofne, kifle i druge slične proizvode, jer sadrže i dodate šećere i čvrste masti.

– pića poput gaziranih, voćnih sokova i energetskih napitaka, jer sadrže dodate šećere.

– sladoleda i drugih proizvoda napravljenih od mlečnih proizvoda, poput upakovanih dresinga sa dužim rokom trajanja.

– mesa i mesnih prerađevina, kao što su kobasice, viršle, salame, slanine i dr., jer sadrže čvrstu mast.

– brze hrane, kao što su pice, hamburgeri, kao i upakovani zamrznuti obroci i dr., jer vrlo često sadrže i dodate šećere i čvrste masti.

– slatkiša, kao što su čokolade, keksi, bombone i dr., jer mogu sadržati i dodate šećere i čvrste masti.

Šta jesti umesto praznih kalorija?

Trudite se da u jelovnik uključite što više celovitih namirnica, u njihovom prirodnom obliku, jer je takva hrana puna esencijalnih hranljivih materija, koje su neophodne za optimalno funkcionisanje organizma. Tu spada:

– sveže voće, kao što su jabuke, narandže, bobičasto voće, banane i dr.
– povrće, sveže ili zamrznuto, kao što su šargarepa, lisnato zeleno povrće, brokoli, batat i dr.
– integralne žitarice, poput integralnog pirinča, integralne i/ili bezglutenske testenine (sa proverenim sastojcima) i hleba od celog zrna.
– proteini, kao što su jaja, mahunarke, orašasti plodovi, riba, piletina, ćuretina i drugo nemasno meso.
– biljni napici bez šećera i aditiva umesto kravljeg mleka.