Kako smanjiti količinu gvožđa u krvi

Osim što nizak nivo gvožđa u krvi može da uzrokuje različite zdravstvene tegobe, i prevelika količina gvožđa može da ima negativne posledice na organizam. U ovom blog postu vam pišem o tome kako smanjiti količinu gvožđa u krvi.

Šta je gvožđe i koje su njegove zdravstvene prednosti?

Gvožđe je esencijalni mineral, potreban telu za rast i razvoj, te za proizvodnju određenih hormona.

Ovaj nutrijent učestvuje u brojnim metaboličkim procesima, a pre svega u sintezi hemoglobina koji transportuje kiseonik od pluća do svih ćelija u telu.

Iako čovekov organizam ima solidne mehanizme za njegovu regulaciju, u nekim situacijama može doći do preterane akumulacije, ali mnogo češće do nedostatka gvožđa zbog neodgovarajućeg načina ishrane.

Organizam nije u stanju sam da ga stvara, već se unosi isključivo hranom. Uobičajnom ishranom dnevno se unese u količini od 10 do 20 mg, ali se od toga apsorbuje manje od 10 odsto. Na apsorpciju, osim individualnih svojstava hrane, utiču i pol, uzrast, fiziološko stanje, kao i rezerve gvožđa u organizmu.

Postoje dve vrste gvožđa u hrani. Hem gvožđe potiče iz životinjskih proteina, kao što su jaja, riba i sve vrste mesa, dok ne-hem gvožđa ima u namirnicama biljnog porekla, poput voća, povrća, žitarica, mahunarki i semenki, kao što su suve kajsije, kinoa, sočivo, leblebija, pasulj, konopljino seme i dr. Čovekovo telo lakše apsorbuje hem gvožđe.

Zašto je važna regulacija nivoa gvožđa u organizmu?

Budući da je gvožđe potrebno za osnovne telesne funkcije, ne bi trebalo da ga unosimo u velikim količina. Osim toga, prevelika količina gvožđa u organizmu može biti izuzetno toksična.

Telo reguliše nivo gvožđa podešavanjem brzine apsorpcije gvožđa iz digestivnog trakta.

Hepcidin, hormon koji reguliše gvožđe, odgovoran je za održavanje ravnoteže zaliha gvožđa. Njegova glavna funkcija je suzbijanje apsorpcije gvožđa.

To funkcioniše po sledećem principu:

Visoke zalihe gvožđa – povećava se nivo hepcidina – smanjuje se apsorpcija gvožđa.
Niske zalihe gvožđa – nivo hepcidina se smanjuju – povećava se apsorpcija gvožđa.

Većinu vremena ovaj sistem radi prilično dobro. Međutim, nekoliko poremećaja koji potiskuju proizvodnju hepcidina mogu uzrokovati preopterećenost tela gvožđem.

S druge strane, uslovi koji stimulišu formiranje hepcidina mogu izazvati nedostatak gvožđa.

Na balans gvožđa utiče i količina gvožđa u ishrani. Dakle, ishrana sa malo gvožđa može izazvati nedostatak ovog nutrijenta. Isto tako, prevelika doza suplemenata gvožđa može izazvati ozbiljno trovanje gvožđem.

Šta se podrazmeva pod trovanjem gvožđem?

Trovanje gvožđem može biti iznenadno ili postepeno. Ono može nastati slučajnim predoziranjem, dugotrajnim uzimanjem visokih doza suplemenata ili hroničnim poremećajima preopterećenja gvožđem.

U situacijama trovanja gvožđem značajno se povećava nivo ”slobodnog” gvožđa u telu, koji je, suprotno od antioksidansa, prooksidant i može da ošteti ćelije.

Rani simptomi trovanja gvožđem podrazumevaju bol u stomaku, mučninu i povraćanje.

Šta je prepoterećenost gvožđem?

Preopterećenost tela gvožđem nije isto što i trovanje gvožđem. Prepoterećenost gvožđem podrazumeva postepeno nakupljanje gvožđa u telu, jer regulatorni sistemi tela ne uspevaju da zadrže nivo gvožđa u zdravim granicama.

Najčešći poremećaj preopterećenja gvožđem je nasledna hemohromatoza. U pitanju je genetski poremećaj koji karakteriše prekomerna apsorpcija gvožđa iz digestivnog trakta. Ovo dovodi do nakupljanja gvožđa u tkivima i organima. Vremenom, nelečena hemohromatoza povećava rizik za razvoj artritisa, raka, problema sa jetrom, dijabetesa i srčane insuficijencije.

Najefikasniji način da se oslobodite viška gvožđa je gubitak krvi. Zbog toga je manje verovatno da će žene sa menstruacijom doživeti preopterećenje gvožđem. Isto tako, oni koji često daju krv u manjem su riziku.

Ako ste skloni preopterećenju gvožđem, rizik za razvoj različitih zdravstvenih problema možete smanjiti na ove načine:

– Smanjite unos hrane bogate gvožđem, kao što je crveno meso.
– Redovno dajte (vadite) krvi.
– Izbegavajte uzimanje vitamina C sa hranom koja je bogata gvožđem.
– Izbegavajte upotrebu posuđa napravljenog od gvožđa.
– Ne uzimajte suplemente gvožđa. (O upotrebi bilo kojih suplemenata potrebno je da se konsultujete sa lekarom.)

Negativne posledice prevelike količine gvožđa

Kao i premale, tako i prevelike količine gvožđa u telu mogu da uzrokuju niz zdravstvenih tegoba i poremećaja.

Pojedina istraživanja pokazala su da prevelike količine gvožđa mogu povećati rizik za razvoj kancera, ali i uzrokovati različite infekcije u telu.

Postepeno, višak gvožđa se akumulira u unutrašnjim organima, uzrokujući potencijalno fatalno oštećenje mozga i jetre.