fbpx

LETNJI DETOKS PROGRAM 22-26.7.

Vitamin K2 – Tajna za zdravlje vašeg srca i kostiju

Vitamin K2 je jedan od esencijalnih nutrijenata kojem se često ne posvećuje dovoljno pažnje kada je reč o zdravlju. Njegova važnost za srce i kosti je ogromna, a u ovom tekstu ćete pronaći sve što je potrebno da znate o ovom moćnom vitaminu, poput njegovih funkcija, benefits koje donosi, izvora ovog vitamina i dr. 

Tabela sadržaja

Šta je vitamin K2 i čemu on sve služi?

Vitamin K2, poznat i kao menakinon, pripada grupi vitamina K koji su ključni za koagulaciju krvi i metabolizam kalcijuma. Za razliku od vitamina K1, koji se uglavnom nalazi u lisnatom zelenom povrću i koristi za koagulaciju krvi, vitamin K2 igra vitalnu ulogu u transportu kalcijuma u telo tamo gde je potreban, dok sprečava njegovo taloženje u krvnim sudovima.

Kako vitamin K2 može da vam pomogne u održavanju zdravlja?

Ovaj vitamin igra ključnu ulogu u održavanju zdravlja kostiju, zuba, krvnih sudova, i može značajno smanjiti rizik od ozbiljnih zdravstvenih problema poput srčanih oboljenja i kancera. U nastavku pišem o tome kako vitamin K2 daje doprinos različitim aspektima vašeg zdravlja i zašto je njegov unos neophodan za optimalno funkcionisanje organizma.

Zdravlje kostiju i prevencija osteoporoze

Vitamin K2 je neophodan za aktivaciju osteokalcina, proteina koji pomaže vezivanje kalcijuma za kosti. Na taj način, K2 pomaže u izgradnji i održavanju jakih kostiju, smanjujući tako šansu za nastanak osteoporoze i preloma.

Zdravlje zubi i sprečavanje paradontopatije

Slično kao i u kostima, vitamin K2 je ključan za očuvanje zdravih zuba jer pomaže u njihovoj mineralizaciji. Osim oga, ima ulogu u prevenciji paradentoze, bolesti desni koja može dovesti do gubitka zuba.

Zdravlje krvnih sudova

Vitamin K2 sprečava kalcifikaciju arterija, čime daje doprinos zdravlju krvnih sudova i smanjuje rizik od kardiovaskularnih problema. Održavanje arterije elastičnim, K2 pomaže u prevenciji hipertenzije i drugih srčanih problema.

Smanjenje rizika od srčanih bolesti i kancera

Neka istraživanja sugerišu da redovno unošenje vitamina K2 može smanjiti rizik od srčanih oboljenja i određenih tipova karcinoma, tako što utiče na regulaciju ćelijskog rasta i zaštitu od malignih oboljenja.

Koliko vitamina K2 je neophodno na dnevnom nivou?

Preporučena dnevna doza vitamina K2 varira u zavisnosti od uzrasta i zdravstvenog stanja, ali se generalno kreće između 90 do 120 mikrograma za odrasle. Konsultacija sa lekarom može pomoći u određivanju tačne neophodne doze.

U kojoj hrani se nalazi najviše vitamina K2?

Vitamin K2 je esencijalni nutrijent koji naše telo ne može proizvesti u dovoljnoj količini, pa je ključno unositi ga putem hrane. Kako predstavlja važan faktor za zdravlje kostiju, krvnih sudova i zuba, važno je znati koje namirnice su bogate ovim vitaminom. Namirnice nvedene u nastavku uključite u svakodnevnu ishranu za održavanje optimalnog nivoa vitamina K2..

Fermentisana hrana (sir i jogurt)

Fermentisani mlečni proizvodi poput sira i jogurta bogati su vitaminom K2. Probiotičke kulture prisutne u ovim namirnicama pomažu u sintezi K2 tokom fermentacije.

Lisnato zeleno povrće

Iako je lisnato zeleno povrće poznat izvor vitamina K1, ono takođe sadrži manju količinu vitamina K2, posebno kada je fermentisano.

Jaja

Jaja, posebno žumance, sadrži značajne količine vitamina K2, pa uvrštavanje jaja u redovnu ishranu može pomoći u povećanju unosa ovog vitamina.

Masline i maslinovo ulje

Masline i maslinovo ulje, bogati antioksidantima, takođe su dobar izvor vitamina K2, što ih čini korisnim dodatkom ishrani za poboljšanje nivoa ovog vitamina, kao i generalno očuvanje zdravlja.

Fermentisana soja (Nato)

Nato, tradicionalno japansko jelo od fermentisane soje, je jedan od najbogatijih izvora vitamina K2. Redovno konzumiranje ovog jela može značajno doprineti unosu ovog vitamina.

Kako se najčešće pokazuje nedostatak vitamina K2?

Iako često u početku prolazi neprimetno, nedostatak vitamina K2 može narušiti imunitet i imati ozbiljne posledice po zdravstveno stanje čoveka. Od zdravlja kostiju do održavanja elastičnosti krvnih sudova, kada ga nema dovoljno u organizmu, mogu se javiti razni problemi koji utiču na kvalitet života, te je važno prepoznati znakove deficita na vreme.

Krhkost kostiju i sklonost prelomima

Nedostatak vitamina K2 može dovesti do slabih i lako lomljivih kostiju, povećavajući rizik od osteoporoze i preloma.

Češća krvarenja

Osobe sa nedostatkom vitamina K2 mogu doživeti češća krvarenja i modrice, zbog njegove ključne uloge u koagulaciji krvi.

Kalcifikacija u krvnim sudovima

Nedostatak vitamina K2 može prouzrokovati taloženje kalcijuma u arterijama, što može dovesti do arteroskleroze i drugih srčanih oboljenja.

Problemi sa zubima i desnima

Manjak K2 zna doprineti i problemima sa zubima i desnima, uključujući povećanu sklonost ka paradentozi.

Kojim grupama ljudi je najviše potreban vitamin K2?

Starije osobe, osobe sa osteoporozom, srčanim problemima ili bolestima zuba, te trudnice i dojilje, kao i sportisti, mogu imati povećane potrebe za vitaminom K2. Takođe, osobe koje uzimaju određene lekove, kao što su antikoagulansi, mogu imati koristi od dodataka vitamina K2, međutim, sve uz prethodnu konsultaciju sa lekarom.

Ko sam ja?

Ja sam sertifikovani health coach, holistički nutricionista, autor šest knjiga, kreator i organizator dva popularna programa ishrane – “5 dana detoks program” i “Green Method“ program.

Nakon ozdravljenja od karcinoma levog bubrega, od 2005. godine posvećena sam zdravom načinu života. Moj oporavak inspirisao je pronalaženje svrhe u daljem deljenju značajnih informacija i znanja u oblasti nutricionizma, te sam u Njujorku završila studije health coachinga, a potom sam u januaru 2014. godine osnovala Totally Wellness. Moja misija je da pomognem ljudima da uz zdravu ishranu unapređuju stil života.

Često postavljana pitanja (FAQ)

Koji su benefiti redovnog uzimanja vitamina K2?
Redovno uzimanje vitamina K2 može pomoći u održavanju zdravlja kostiju i zuba, smanjenju rizika od kardiovaskularnih oboljenja, poboljšanju elastičnosti krvnih sudova i prevenciji određenih tipova karcinoma.
Koje su potencijalne nuspojave dodataka vitamina K2?
Vitamin K2 je generalno bezbedan za većinu ljudi kada se uzima u preporučenim dozama. Međutim, prekomerno uzimanje može izazvati nuspojave kao što su probavni problemi ili alergijske reakcije. Takođe, osobe koje uzimaju određene lekove se moraju konsultovati sa lekarom pre početka suplementiranja ovog vitamina.
Kakva je razlika između vitamina K1 i K2?
Ovi vitamini, iako se često mešaju, imaju drugačije funkcije. Vitamin K1 (filokinon) je primarno odgovoran za koagulaciju krvi, dok vitamin K2 (menakinon) igra ključnu ulogu u metabolizmu kalcijuma i zdravlju kostiju i krvnih sudova.
Da li stres može da utiče na nivo vitamina K2 u organizmu?
Hronični stres može negativno uticati na imunitet, te apsorpciju i metabolizam nutrijenata, uključujući vitamin K2, čime daje doprinos povećanoj potrebi za ovim vitaminom.
Koje su bolesti povezane sa nedostatkom vitamina K2?
Kada određeni vitamini padnu ispod optimalnog neophodnog nivoa, to može uticati na imunitet i dovesti do određenih zdravstenih problema i bolesti. Nedostatak vitamina K2 može biti povezan sa osteoporozom, srčanim bolestima, arterosklerozom, paradentozom, kao i sa određenim tipovima karcinoma. U ovim situacijama su neophodni suplementi, najčešće u obliku tableta. Svakako, pre suplementiranja, potrebno je konsultovati se sa lekarom.
Da li je vitamin K2 kalcijum?
Ne, vitamin K2 nije kalcijum. Ovi vitamini se razlikuju po mnogo čemu. Vitamin K2 igra ključnu ulogu u regulaciji kalcijuma u telu, posebno u kostima i arterijama, te pomaže u transportu kalcijuma u kosti i zube, gde je potreban, dok sprečava taloženje kalcijuma u arterijama i mekim tkivima, što može dovesti do kalcifikacije i srčanih problema. Sa druge strane, kalcijum je mineral koji je ključan za zdravlje kostiju i zuba, kao i za funkciju mišića, krvnih sudova i nervnog sistema. Dakle, dok vitamin K2 pomaže u pravilnom korišćenju kalcijuma u telu, on sam po sebi nije kalcijum.
Kakve veze imaju magnezijum i cink sa ovim vitaminom?
Magnezijum je neophodan za aktivaciju vitamina K2, omogućavajući mu da pravilno funkcioniše u telu. Takođe, magnezijum pomaže u regulaciji kalcijuma, radeći zajedno sa vitaminom K2 kako bi se osiguralo da kalcijum bude pravilno usmeren ka kostima, a ne u arterije. Cink podržava funkciju vitamina K2 u metabolizmu kostiju i pomaže u održavanju zdravog imuniteta, što je ključno za ukupno zdravlje kostiju i tela.
Kliknite da ocenite!
[Ukupno ocena: 1 Prosečna ocena: 5]

SVAKE SREDE U 9h u vaŠem inboxu

prijavite se na newsletter

Zajednica od

117 000+ pratilaca

Pratite sadržaj koji svakodnevno kreiram za vas, uz holistički pristup zdravlju, ishrani i životnim navikama.