6 znakova da ste pod stresom

Budući da je stres sveprisutan u našoj svakodnevici, postoji velika šansa da ni ne shvatite koliko ste zapravo pod stresom. U drugu ruku, ljudska tela odmah osete stres, čak i ako nam treba vremena da ga osvestimo.U nastavku sam izdvojila nekoliko, ne tako očiglednih, znakova koji ukazuju na to da vaše telo trpi hroničan stres.

Znakovi da ste pod stresom

1. Nepravilan rad creva

Iako biste neredovnu probavu mogli povezati sa intolerancijom na određenu vrstu hrane, manje je verovatno da ćete promene u digestivnom sistemu pripisati stresu. Međutim, stres može dovesti do upale u crevima, te uzrokovati čitav niz upalnih problema sa crevima. Naime, istraživanja su pokazala da ono što se dešava u našem mozgu, zahvaljujući osi creva-mozak, može direktno uticati na stanje u crevima.

2. Kožni problemi

Sve što se događa unutar organizma, može da se ogleda na koži. Naime, hormon kortizol, koji organizam luči u situacijama stresa, ne samo da povećava proizvodnju ulja na koži, već uzrokuje upale u crevima, što može uzrokovati razna upalna stanja kože poput ekcema, akni ili autoimunih bolesti, kao što je psorijaza.

3. Nesanica

Kortizol (hormon stresa) i melatonin (hormon sna) su dva hormona koja imaju direktni uticaj na san i budnost. Kao deo cirkadijalnog ritma, kortizol se najviše luči u ranim jutarnjim satima, zahvaljujući čemu se budimo odmorni i sveži. Kako dan napreduje, nivoi kortizola se postepeno smanjuju, a nivoi melatonina povećavaju u satima pre spavanja. Međutim, kada smo pod hroničnim stresom nivo kortizola je visok čak i u večernjim satima, što uzrokuje nesanicu i druge probleme sa spavanjem.

4. Česte glavobolje

Studije su otkrile da je stres direktan pokretač migrena kod mnogih ljudi. Stres takođe može doprineti bruksizmu, stiskanju vilice ili škripanju zubima tokom spavanja, koji može uzrokovati glavobolju sledećeg dana.

5. Neredovni menstrualni ciklus

Hipotalamus mozga odgovoran je za oslobađanje hemikalija koje signaliziraju hipofizi da prenese jajnicima da oslobode estrogen i progesteron, kako bi započeli menstruaciju. Međutim, visoki nivoi kortizola mogu ovaj delikatni sistem izbaciti iz takta, što može odložiti ili čak izostaviti menstrualni ciklus.

6. Nizak libido

Visok nivo stresa može debalansirati polne hormone, što naposletku utiče na libido. Takođe veoma je teško da libido bude optimalan kada ste rasejani i anksiozni.

Načini kako da ublažite stres

Hronični stres može ozbiljno uticati na fizičko i emocionalno zdravlje. Zato ukoliko osećate stalne nalete stresa, potražite prirodne načina da ga ublažite.

1. Balansirana ishrana

Trudite se da praktikujete balansiranu ishranu, koja se sastoji, prvenstveno, od namirnica u njihovom prirodnom obliku, kao što su voće, povrće, integralne žitarice, mahunarke, orašasti plodovi i semenke, a ako jedete meso onda u ishranu slobodno ukljičite organsku piletinu, ćuretinu ili ribu, kao i jaja. Uravnoteženom ishranom stabilizovaćete nivo hormona, koji utiču na brojne procese u organizmu.

2. Fizička aktivnost

Fizička aktivnost je najbolji lek za anksioznost. Isplanirajte treninge u toku radne nedelje i od toga ne odstupajte, jer ćete na taj način smanjiti stres, umiriti se, poboljšati san i osećati se dobro u svom telu. Osim toga, redovno vežbanje povećava nivo dopamina i seratonina u mozgu koji su povezani sa osećajem zadovoljstva. Vežbanje poboljšava sposobnost uma da izdrži svakodnevne stresove i promene.

3. Konsultacije sa stučnim licem

Ukoliko ne uspevate sami da se izborite sa svakodnevnim stresom, pomoć potražite od stručnog lica, kao što je psiholog ili NLP praktičar. Postoje brojni alati i tehnike, koje možete primeniti u svakodnevnom životu, a koje će vam pomoći da ublažite stres, te da se lakše nosite sa stresnim situacijama.

4. Akupunktura

Akupunktura je istočnjačka tehnika koja se bazira na učenju da je čovek ispunjen životnom energijom ”ki”, koja kruži telom određenim putevima ili meridijanima. Istočnjačka medicina smatra da u telu postoji 12 glavnih puteva energije, 12 glavnih meridijana, koji reflektuju 12 organskih sistema u telu, a podeljeni su na JIN i JANG grupu.

Različiti spoljašnji i unutrašnji faktori mogu poremetiti ili zaustaviti protok energije ”ki”, što će uzrokovati poremećaje u psihofiziološkom funkcionisanju organizma, a može dovesti i do bolesti. Zadatak akupunkture jeste da ubadanjem igala na određene tačke koje se nalaze iznad meridijana, ponovo uspostavi tok energije ”ki”, te time leči organizam. Po tom principu, ovom metodom, možete ublažiti i simptome stresa.

5. Biljne kapi i suplementacija

Razmislite o uvođenju suplemenata i biljnih kapi koji imaju antistresna svojstva, poput valerijane, ašvagande, vitamina B kompleksa, magnezijuma i brojnih drugih. Zahvaljujući sastojcima koje sadrže, ovi suplementi i biljne kapi pomažu organizmu da se oslobodi stresa i napetosti, tako što snižavaju nivo kortizola, ublažavaju nervozu, te poboljšavaju raspoloženje.